Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. ÖZGE YÜCESOY ATBAKAN
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezdirmek, örnekleriyle göstermek; Öğrencilerin yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözvarlığını geliştirmek; yazım (imlâ) kurallarına uyma, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma alışkanlığı kazandırmak; kitap okuma alışkanlığı edindirmek; bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünme alışkanlığı kazandırmak.
Dersin İçeriği Cümle Çeşitleri; Anlatım Bozuklukları; Paragraf; Anlatım Biçimleri; Yazılı Anlatım Türleri; Sözlü Anlatım Türleri; Yazım Kuralları ve Noktalama İşaretleri

Haftalık Ders Konuları

1Dil ve Dilin Özellikleri- Dil-Düşünce İlişkisi, Dilin Gücü
2Dil ile İlgili Terimler: Ana Dil/Ana Dili/Yerel Dil/Devlet Dili/Uluslararası Dil/Yapma Dil
3Kültür Çeşitleri: Genel Kültür/Alt Kültür/Popüler Kültür/Kitle Kültürü/Yüksek Kültür
4Dil-Kültür İlişkisi
5Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri- Dil Aileleri ve Dil Grupları
6Türk Dilinin Tarihî Dönemleri ve Gelişmesi
7Ses Bilgisi
8Şekil Bilgisi
9Ara sınav
10Sözcük Türleri I
11Sözcük Türleri II
12Cümlenin Ögeleri
13Cümle Türleri
14Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri ve Uygulamalar

Kaynaklar

Ders notları, KARAAĞAÇ G. – YAVUZER H. (2011). Yükseköğretimde Türk Dili ve Kompozisyon, Ankara, Okutman Yayıncılık.
YAVUZ K. – YETİŞ K. -BİRİNCİ, N. (2020). Üniversite Türk Dili ve Kompozisyon Dersleri, Beşir Kitabevi, İstanbul.
AKTAŞ, Ş.- GÜNDÜZ, O.(2020). Yazılı ve Sözlü Anlatım-Kompozisyon Sanatı, Ankara, Akçağ Yayınları, 25.baskı.
KORKMAZ, Z.-ERCİLASUN, A. B. –ZÜLFİKAR H. (2020). Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara, Ekin Yayınevi, 8.baskı.