Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim + Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. MEHMET CİHAD AYAR
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Farklı eğitim sistemlerini karşılaştırmalı eğitim kuramları çerçevesinde inceleyerek dünyadaki eğitim sistemleri, yapısı ve uygulamaları hakkında bilgi edinmek ve kendi öğretmenlik alanı doğrultusunda kendi ülkesinin eğitim sistemi ile diğer ülkeleri karşılaştırmaktır.
Dersin İçeriği Karşılaştırmalı eğitimin tarihsel süreci, amaçları, varsayımları ve tarafları; karşılaştırmalı eğitim yaklaşımları; karşılaştırmalı eğitim araştırmalarının yapılış biçimleri; karşılaştırmalı eğitim ve okullaşma, cinsiyet ve kültür ilişkisi; Türkiye, Amerika, Almanya, Danimarka, Finlandiya, İrlanda, Güney Kore, İsviçre, Japonya, Singapur gibi ülkelerin eğitim sistemlerinin karşılaştırılması.

Haftalık Ders Konuları

1a. Giriş-Tanışma i. Ders izlencesi üzerinden haftalık konuların ve ders işlenişi ile değerlendirme kriterlerinin görüşülmesi ii. Karşılaştırmalı eğitimin tarihsel süreci, amaçları, varsayımları ve tarafları (Balcı, 2018: ss.3-18)
2i. Karşılaştırmalı eğitime başlarken (Arastamam, 2020: 1-16) ii. Karşılaştırmalı eğitim yaklaşımları (Balcı, 2018: ss. 19-30)
3i. Karşılaştırmalı eğitim araştırmalarının yapılış biçimleri (Balcı, 2018: ss.31-61) ii. Eğitimde karşılaştırmalar nasıl yapılır? (Arastamam, 2020: ss.17-28)
4i. Eğitimde karşılaştırmaların ekonomik, politik, sosyal ve tarihi bağlamı (Arastamam, 2020: ss. 29-48)
5i. Karşılaştırmalı eğitim kuramları (Arastamam, 2020: ss. 49-68)
6i. Kültür ve eğitim (Arastamam, 2020: ss. 69-82) ii. Cinsiyet ve eğitim (Arastamam, 2020: ss. 83-92)
7i. Karşılaştırmalı eğitim açısından okullaşma (Arastamam, 2020: ss. 93-106) ii. Uluslararası eğitime giriş (Arastamam, 2020: ss. 107-126) iii. Küreselleşme ve Eğitim (Arastamam, 2020: ss. 127-146)
8i. Küresel Vatandaşlık ve Eğitim (Arastamam, 2020: ss. 147-158) i. Çokkültürlü eğitim (Arastamam, 2020: ss. 159-170) ii. Uluslararası okullar (Arastamam, 2020: ss. 171-186)
9Vize
10i. Almanya Eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 143-172) ii. Danimarka Eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 237-254)
11i. Finlandiya Eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 291-312) ii. Güney Kore Eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 375-410)
12i. İrlanda eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 459-474) ii. İsviçre eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 509-528)
13i. Japon eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 569-592) ii. Singapur eğitim sistemi (Balcı, 2018: ss. 807-830)
14i. Lüksemburg eğitim sistemi ii. ABD eğitim sistemi

Kaynaklar

Ders Kitapları
Ali Balcı (2018, 6. Baskı). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Pegem Akademi. Ankara.
Gökhan Arastamam (2020, 3. Baskı). Karşılaştırmalı ve uluslararası eğitim. Pegem Akademi. Ankara.

Raporlar
Anna Batyra (2015). Türkiye’de cinsiyete dayalı başarı farkı: Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) bulguları 2015. Çeviri (Güneş Henderson). Eğitim Reform Girişimi. İstanbul.
Anna Batyra (2015). Türkiye’de cinsiyete dayalı başarı farkı: 2015 uluslararası matematik ve fen eğilimleri araştırması (TIMSS) bulguları. Çeviri (Güneş Henderson). Eğitim Reform Girişimi. İstanbul.