Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. DEVRAN KORKMAZ
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin esas amacı öğrencilerin medya ve medya metinlerini eleştirel bir yaklaşımla kullanarak medya okuryazarlık becerilerini geliştirmektir. Hedef kitlesi öğretmen adayları olan bu dersin öğrencileri, medya ve medya metinlerinin, temel eğitimde öğrenim gören öğrencilerin günlük yaşamındaki yerini belirleyerek, bunları öğrenme, gelişim ve eğitim süreçlerinde nasıl kullanılacağına dair kararlar verebilir. Medya ile ilgili her türlü eğitim ve öğretim görevlerini tanımlayarak, öğrencilerde medya okuryazarlığını geliştirmek için fırsatları algılar. Medya ve iletişim teknolojilerini öğretim süreçlerinde araç olarak kullanma becerisi kazanır.
Dersin İçeriği Bilgi okuryazarlığı; internet ve sosyal medyanın bilinçli kullanımı; sosyal medyanın bireyler üzerindeki etkileri; bilgi yayma ve yanıltma gücü; haber yayma gücü; medya ve algı yönetimi; medya ve internete yönelik hukuki haklar ve sorumluluklar; telif hakkı; kişilik hakkı; bilgi gizliliği; gizlilik ihlali; medyada dil kullanımı; haberlerin değeri ve nitelik analizi; popüler kültür; medyada kadın ve erkek rolleri; tüketim kültürü ve reklamlar; medyada stereotipleştirme.

Haftalık Ders Konuları

1Medya kavramı ve sahip olunan tür, teknik, içerik bilgiler çerçevesinde genel bir giriş.
2İletişim, kitle iletişim kavramlarına ve kuramlarına giriş.
3Okuryazarlık kavramı ve medya okuryazarlığı kavramlarının irdelenmesi
4Medya türleri: Gazete, Dergi, Televizyon, Radyo, Sinema, İnternet
5Reklam ve reklam çözümlemeleri
6Haber: Gazete, televizyon, radyo ve internet dergi gibi kitle iletişim araçları ile gerçekleşen habercilik kavramını medya okuryazarlığı ilkeleriyle açıklamak
7Medya ve Propaganda
8Ara Sınav
9Medyada duygu ve duygu çekiciliği
10Önyargılar ve Stereotipler
11Medyada sorumluluk ve etik yaklaşım
12Medya ve izler kitle açısından ifade özgürlüğü, kişilik hakları ve özel yaşamın sınırları
13Medya ve küreselleşme
14Medya Okuryazarlığı Öğretim Programı

Kaynaklar

Koç, E. (2022). Türkiye’deki Medya Okuryazarlığı Eğitimi İçin Bir Uygulama Önerisi. Kriter Basım Yayın Dağıtım. İstanbul
Türk, D. G. (2022). Sosyal Medya Okuryazarlığı. Nobel. Ankara
İnal, K. (2009). Medya Okuryazarlığı. El Kitabı. Ütopya/Ankara
Şahin, A. (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Anı/Ankara