Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. BELMA TUĞRUL
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı, çocuk edebiyatının önemini, edebi türlerini, özelliklerini bilmek, çocuklar için hazırlanmış kitapların fiziksel ve içerik özelliklerini bilmek ve bu doğrultuda nitelikli ve niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerini ayırt etmektir. Ayrıca, okul öncesi dönem çocuk edebiyatı ürünlerinden resimli çocuk kitaplarının ve edebi ürünlerin özelliklerini ve çocuklar ile nasıl paylaşılacağını, eğitim programında nasıl kullanılacağını öğrenmek de bu dersin amaçları arasındadır.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.

Haftalık Ders Konuları

1Ders ile ilgili bilgilendirme ve “Çocuk Edebiyatı ile ilgili ne biliyoruz ve neleri merak ediyoruz" sorularının cevaplarının tartışılması
2Çocuk Edebiyatının tanımı, önemi
3Çocuk edebiyatının dünyada ve Türkiye'de tarihçesi
4Çocuk Edebiyatı Edebi Türleri: Şiirler ve türleri
5Çocuk Edebiyatı Edebi Türleri (devam): Gerçekçi olmayan kurgu ve türleri
6Çocuk Edebiyatı Edebi Türleri (devam): Gerçekçi kurgu ve türleri
7Çocuk Edebiyatı Edebi Türleri (devam): Kurgu olmayan gerçekçi türler
8Çocuk Edebiyatı Edebi Türleri (devam): Diğer türler
9Vize
10Resimli çocuk kitaplarının tanımı, önemi ve türleri
11Resimli çocuk kitaplarının fiziksel ve resimlendirme özellikleri
12Resimli çocuk kitaplarının içerik özellikleri
13Resimli kitap-çocuk ilişkisi
14Resimli çocuk kitapları ve okul öncesi dönemi çocuk edebiyatı türlerinin çocuklarla paylaşılma yöntemleri ve uygulanan etkinlikler. Dersin değerlendirilmesi - "Çocuk edebiyatı ile ilgili neler öğrendik" sorusunun cevaplarının tartışılması

Kaynaklar

Cullinan. B.E., Galda, L. (1994). Literature and the Child. Harcourt Brace & Company, USA.
Glazer. J.I. (1997). Introduction to Children’s Literature. Prentice-Hall, Inc., USA.
Lynch-Brown, C., Tomlinson, C.M. (1999). Essentials of Children’s Literature. Allyn & Bacon. USA.
Russell, D.L. (1991). Literature for Children. Longman, USA.
Gönen, M. (2015). Çocuk Edebiyatı. Eğiten Kitap.
Sever, S. (2015). Çocuk ve Edebiyat. Tudem Yayınları.
Tüfekçi Can, D. (2014) Çocuk Edebiyatı Giriş, Eğitim Kitapevi.
Güleryüz, H. (2013). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı. Edge Akademik Yayıncılık.
Şirin, M.Ş. (2000). Çocuk Edebiyatı Kültürü. Kök Yayıncılık.