Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. BELMA TUĞRUL
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Okullarda sunulabilecek rehberlik hizmetleri için gerekli alan bilgisi ve becerilerini kazandırmaktır. Öğretmenin okul psikolojik danışmanı ile iş birliği içinde yapabileceği çalışmalar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak iş birliği geliştirme becerisini artırmaktır.
Dersin İçeriği Okulda ruh sağlığı, öğrenci kişilik hizmetleri ve psikolojik danışma ve rehberliğin tanıtılması, eğitsel ve kişisel rehberlik, mesleki rehberlik, psikolojik danışma rehberlik hizmetleri, rehberlik hizmetine ilişkin öğretmenliğin sorumlulukları, bireyi tanıma teknikleri, testler ve test dışı teknikler, önleyici rehberlik, örnek rehberlik uygulamaları

Haftalık Ders Konuları

11 İnsan yaşamında okulun önemi, okulda ruh sağlığı, öğretmen öğrenci ilişkisi, insancıl öğretmen anlayışı
22 Öğrenci kişilik hizmetleri, psikolojik danışma ve rehberliğin tanıtılması, eğitimde rehberlik hizmetlerinin önemi
33 Rehberlik anlayışı, rehberliğin anlamı, amacı, temel ilkeleri ve rehberlik anlayışındaki bazı gelişmeler
44 Problem alanlarına göre rehberlik (Eğitsel ve kişisel rehberlik hizmetlerinin tanıtılması)
55 Problem alanlarına göre rehberlik (Meslek seçimi ve önemi, mesleki rehberlik)
66 Hizmet alanlarına göre rehberlik (Bireyi tanıma hizmetleri, psikolojik danışma hizmetleri)
77 Hizmet alanlarına göre rehberlik (Bilgi verme, yerleştirme, izleme, oryantasyon hizmetleri)
88 Ara-sınav
99 Rehberlik hizmet alanlarının her birine ilişkin öğretmenlerin sorumlulukları, rolleri işlevleri, çevre ve veli ile ilişkiler.
1010 Rehberlik hizmetlerinde yaygın olarak kullanılan bireyi tanıma teknikleri, test ve test dışı teknikler (standart testler, durumsal testler, kendini anlatma teknikleri ve gözlemsel teknikler)
1111 Rehberlikte örgüt ve personel (bakanlık, il-ilçe ve okul düzeyindeki rehberlik hizmetlerinin örgütlenmesi)
1212 Okul rehberlik programları (genel bakış; hazırlanması; uygulanması; öğretmenlerin rol ve görevleri; değerlendirilmesi)
1313 Öğrencilerin bazı rehberlik gereksinimleriyle ilgili örnek rehberlik uygulamaları
1414 Rehberlik hakkında genel değerlendirme

Kaynaklar

1-Can, G.(Ed.) (2002). Psikolojik Danışma ve Rehberlik.Pegem Yayıncılık, Ankara.

2- Gordon. T. (1993). Etkili Ögretmenlik Eğitimi, Çev.: E.Aksoy-B.Özkan, İstanbul: YA-PA Yayınları.

3- Karahan, F. ve Sardoğan, M. (2000). Psikolojik Danışma ve Psikoterapide Kuramlar. Ankara: Nobel Yayınları.

4- Korkut, F. (2004). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Anı Yayınları, Ankara.

5- Kuzgun, Yıldız (1988). Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Ankara: ÖSYM Yayınları No:9
6- Gazioğlu, E. İ., & İlgar, Ş. M. (2018). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-414.