Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi CEM KİRAZOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları YOK

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Yaşam boyu gelişim ve öğrenme anlayışına dayalı olarak yetişkin eğitimi alanının kavramsal temellerinin, tarihsel gelişiminin, disiplinler arası karakterinin anlaşılmasını sağlamak; yetişkin eğitimi alanına özgü temel sorun alanlarıyla ilgili farkındalık geliştirmek, bu alanlara yönelik farklı bakış açılarının anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği Yetişkin eğitiminin tanımı ve kapsamı; yetişkin eğitimiyle ilişkili kavramlar (sürekli eğitim, halk eğitimi, yaygın eğitim, mesleki eğitim vd.); Türkiye'de yetişkin eğitiminin tarihsel gelişimi; yetişkin eğitimiyle ilgili yaklaşım ve modeller; yetişkinler ve öğrenme; hayat boyu öğrenmenin amacı, kapsamı ve tarihsel gelişim; Türk eğitim sisteminde hayat boyu öğrenme uygulamaları.

Haftalık Ders Konuları

1Yetişkin eğitiminde temel kavramlar, tanımlar, yetişkin eğitiminin ayırt edici özellikleri ve ilkeleri
2Yetişkin eğitiminde program alanları
3Yetişkinlerin öğrenmeye ilişkin özellikleri; Malcolm Knowles ve Andragoji
4Yetişkin eğitiminde farklı bakış açıları: Eduard Lindeman, Paulo Freire (Ezilenlerin Pedagojisi), Antonio Gramsci - Okuryazarlık ve eğitim hakkı kavramlarının "The Firs Grader" filmi aracılığıyla işlenmesi
5Yetişkin eğitiminde farklı bakış açıları: Jack Mezirow ve Dönüştürücü Öğrenme - "Freedom Writers (Özgürlük Yazarları)" filmi aracılığıyla konunun işlenmesi
6Yetişkin eğitiminin tarihçesi
7Yetişkin eğitimini gerektiren nedenler ve öncelikli hedef kitleler
8Yetişkin eğitimini gerektiren nedenler ve öncelikli hedef kitleler Ara sınav öncesi genel değerlendirme
9Ara sınav
10Yetişkin eğitimi ve temel sorun alanlarının bütünlüklü ve ilişkisel olarak ele alınışı (okuryazarlık-okumazyazmazlık; demokrasi ve insan hakları; aktif yurttaşlık; eğitim hakkı; toplumsal değişim; küreselleşme; yerel toplulukların eğitimi; genel olarak medya ve sosyal medya; mesleki eğitim ve hizmet içi eğitim)
11Yetişkin eğitimi ve temel sorun alanlarının bütünlüklü ve ilişkisel olarak ele alınışı (okuryazarlık-okumazyazmazlık; demokrasi ve insan hakları; aktif yurttaşlık; eğitim hakkı; toplumsal değişim; küreselleşme; yerel toplulukların eğitimi; genel olarak medya ve sosyal medya; mesleki eğitim ve hizmet içi eğitim)
12Yetişkin eğitimi ve temel sorun alanlarının bütünlüklü ve ilişkisel olarak ele alınışı (okuryazarlık-okumazyazmazlık; demokrasi ve insan hakları; aktif yurttaşlık; eğitim hakkı; toplumsal değişim; küreselleşme; yerel toplulukların eğitimi; genel olarak medya ve sosyal medya; mesleki eğitim ve hizmet içi eğitim)
13Yetişkin eğitimi ve temel sorun alanlarının bütünlüklü ve ilişkisel olarak ele alınışı (okuryazarlık-okumazyazmazlık; demokrasi ve insan hakları; aktif yurttaşlık; eğitim hakkı; toplumsal değişim; küreselleşme; yerel toplulukların eğitimi; genel olarak medya ve sosyal medya; mesleki eğitim ve hizmet içi eğitim)
14Dönem sonu değerlendirmesi ve öğrencinin kendisini değerlendirmesi

Kaynaklar

1) Bağcı, Ş. E. (2014). Yetişkin Eğitimi ve Eşitlik. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
2) Duman, A. (2007). Yetişkinler Eğitimi. Ankara: Ütopya Yayınları.
3) Freire, P. (2018). Ezilenlerin Pedagojisi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
4) Kaya, E. (2016). Yaşam Boyu Yetişkin Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
5) Kaya, H. E. (2018). Yaşam Boyu Öğrenme ve Küresel Dinamikleri. Ankara: Nobel Bilimsel Eserler.
6) Knowles, M. S., Holton, E. F., & Swanson, R. A. (2014). Yetişkin Eğitimi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
7) Komşu, U. C. (2018). Türkiye'de Yetişkin Eğitimi ve Kentsel Sorunlar. İstanbul: İkinci Adam Yayınları.
8) Lenin, V. İ. (2017). Halk Eğitimi Üzerine. İstanbul: Bilim ve Sosyalizm Yayınları.
9) Mayo, P. (2011). Gramsci, Freire ve Yetişkin Eğitimi: Dönüştürücü Eylem Fırsatları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
10) Okçabol, R. (2006). Halk Eğitimi (Yetişkin Eğitimi). Ankara: Ütopya Yayınevi.
11) Sayılan, F., & Yıldız, A. (2005). Yaşam Boyu Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
12) Yıldırım, M. (2009). Hayat Boyu Öğrenme Kapsamında Yaygın Eğitim ve Halk Eğitimi Merkezleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
13) Yıldız, A., & Uysal, M. (. (2009). Yetişkin Eğitimi. İstanbul: Kalkedon Yayınları.