Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. FATMA FULYA TEPE
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Çağdaş toplumdaki eğitim yapısını ve sürecini açıklamak. Eğitim sosyolojisi alanına ait farklı teorileri açıklamak. Farklı sosyolojik perspektiflerden eğitim ve aile gibi sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi çözümlemek.
Dersin İçeriği Eğitim ve toplum ilişkisi, eğitim ve sosyalleşme ilişkisi. Eğitim üzerindeki sosyal etkiler. Eğitimin sosyal deneyimler ve kimlikler üzerindeki etkisi.

Haftalık Ders Konuları

1Sosyoloji ve eğitimle ilgili karikatürler yoluyla dersin içeriğine yaklaşım hakkında temel bilgiler. Eğitim sosyolojisi dersinin tanıtımı. Sosyoloji disiplininin 19. ve 20. yy. ana kuramcılarıyla ve kuramlarıyla kısaca tanıtılması.
2Eğitim sosyolojisi ve özellikleri. Sosyolojide ve eğitim sosyolojisinde araştırma yöntemleri. İnsan Haklarına Saygılı Bir Eğitim Ortamında Doğru kitabını tartışma
3Eğitim sosyolojisinde kuram: işlevselci kuram, çatışmacı kuram ve etkileşim kuramları
4Yeni Marksçı görüşler, Paulo Freire, Pierre Bourdieu, İşlevselci ve çatışmacı kuramların eleştirisi. Mikro yaklaşımlar (simgesel etkileşimciler, görüngübilimciler, etnometodologlar)
5David Hargreaves, Yeni eğitim sosyolojisi akımı (Basil Bernstein, Michael Young), Eleştirel pedagoji (Peter Mclaren) Eleştirel pedagoji (Paul Willis, Michael W. Apple Henry Giroux)
6A. Giddens'ın kitabından eğitim kuramları bölümü. Eğitim sosyolojisinin önemi, Türkiye’de eğitim sosyolojisi öğretimi (Toplumcu görüşler, bireyci görüşler).
7Eğitimin toplumsal işlevleri. Birey ve toplum: toplumsallaşma süreci, ekonomi ve eğitim
8Toplumsal tabakalaşma ve eğitim
9Arasınav
10Toplumsal cinsiyet ve eğitim, akran grupları ve eğitim
11Aile ve eğitim, Kitle İletişim Araçları ve Eğitim, Bilgi Toplumu ve Eğitim
12Küreselleşme ve değişen dünya, Küreselleşmenin Eğitimsel Boyutu
13Son dönemlerin sosyolojik teorileri
14Son dönemin sosyolojik teorileri

Kaynaklar

Giddens, A. (2008) Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.



Gök, F. & Şahin, A. (2004). İnsan Haklarına Saygılı Bir Eğitim Ortamında Doğru. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.




Gümüşoğlu, F. (2008). Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik, Toplum ve Demokrasi, 2 (4), s.39-50.




Marx, K. (2009). Kapital Manga Cilt 1-2 Çevirmen: Hüseyin Can Erkin Yordam Kitap.




Samancı, Ö. (2017). Bırak Üzülsünler Türkiye’de Büyümek. Çeviri: Özge Samancı, Necdet Dümelli. İletişim: İstanbul.




Tezcan, M. (2017). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.





Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi Projesi– ETCEP (2016). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Duyarlı Okul Standartları Kılavuzu




Tavsiye Edilen Okumalar:






Willis, Paul E. (2013) Takılmak, Otlanmak ve Okulu Kırmak: Okul Ortamındaki Karşı Kültür Grupları, İçinde Ed. Anthony Giddens, Sosyoloji Başlangıç Okumaları, Çeviren: Günseli Altaylar. pp.437-443. İstanbul: Say Yayınları.





Erman, Tahire (1998), “Göç Olgusunda Kalitatif Yöntem Olarak Etnografik Arastırma: Bir Gecekondu Araştırmasının Düşündürdükleri”, Konferans: Türkiye’de İçgöç, 6–8 Haziran 1997, İstanbul. Tarih Vakfı Yayınları, Ocak, ss. 56–66.






Bağır! Herkes Duysun (1988) Dayağa Karşı Dayanışma Kampanyası, Kadın Çevresi Yayınları. İstanbul: Gümüş Basımevi.



Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi Projesi– ETCEP (2016). Okulların toplumsal cinsiyete duyarlılık açısından değerlendirilmesi. başlangıç durum değerlendirmesi ve ihtiyaç analizi raporu