Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim + Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi OYA AYLİN BÜYÜKBAYRAM DİNÇER
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Öğretmen adaylarını beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımlarından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere sahip, ritim, dans gibi sanatsal öğelere duyarlı, değer ve önem veren yapıcı, yaratıcı ve verimli kişiler olarak yetiştirmektir.
Dersin İçeriği Ritim ve dans kavramlarının çocuklara yönelik etkinlikler ve oyunlarla birleştirilmesi amacıyla teknik dans, ritim, beden perküsyonu, kareografi kavramlarının öğretilmesi. Beden perküsyonu çalışılması ve kullanılarak yaratıcı dans çalışmaları yapılması. Öğretim sürecine dahil edilen Orff yöntemi ile yaratıcı ritim doğaçlamaları yapılması.

Haftalık Ders Konuları

1Ritim ve dans kavramlarının, insanın doğası ile bağdaştırılarak tanımlanması.
2Ritim kalıplarının incelenmesi ve farklı vuruşlardaki ritimler arasındaki geçişlerin çalışılması.
3Çocuklara yönelik dans türlerinin belirlenerek, dansın temel bileşenlerinin çözümlenmesi. (Beden hareketlerinin anlamlarının incelenmesi)
4Beden perküsyonun tanımlanması (vücut uzuvları vasıtasıyla ses çıkartma) ve duyulan ritme/melodiye eller, ayaklar, bacaklar, karın, baş, yüz vs uzuvlar ile eşlik edebilme.
5Çocuk şarkısı yazımına yönelik ritmik okuma yapılması, heceleme yöntemi ile sözlerin vuruşlar üzerine yerleştirilmesi. Adım atarak ritmik olarak şarkı söyleme egzersizleri yapılması.
6Çocukların gelişim sürecine uygun olarak tahmin edebileceği ya da bildiği bir nesne ya da kavramın, doğaçlama yoluyla şiir haline getirilmesi. O anda yazılan şiirin, ritmik adımlamalarla tekrarlanması.
7Çocuk etkinliklerine yönelik ritmik ya da müzikli kareografi oluşturmak için gruplar haline gelinerek, yaratıcı doğaçlama çalışmaları yapılması.
8Beden perküsyonu doğaçlamaları kullanılarak, verilen bir konu üzerine grup çalışması yapılması ve yazılan şiirdeki sözlerin beden vasıtasıyla, dramatize edilerek anlatılması.
9ARA SINAV
10Okul öncesine yönelik yazılan şarkıların ritmik olarak çalışılması. Bu şarkıların ritim ve sözlerinin birbirine uygunluğunun değerlendirilmesi. Şarkı yazımında prozodi kavramının tanımlanması ve açıklanması.
11Müzikli çocuk etkinlikleri oluşturma sürecinde çocuklara yönelik kareografinin nasıl hazırlanması gerektiğinin ve etkinlik planlamasının basamaklarının açıklanması.
12Kareografi oluşturma sürecinde çocukların, öğretmenle ve birbirleriyle ilişkilerinin önemi. Etkinlik süreçlerinin kontrol altında olması ve stres yönetimi hakkında genel bilgiler verilmesi.
13Farklı dans tekniklerinin çocuk şarkılarında uygulanabilmesine yönelik örneklendirmeler yapılması. Grup çalışmaları halinde çalışılan örneklerin çocuğun gelişim sürecine uygunluğunun değerlendirilmesi ve çocuğun yaşına indirgenmesi için yaratıcı doğaçlama çalışmaları yapılması.
14FİNAL DEĞERLENDİRMESİ

Kaynaklar

Özkan, N.(2006).Ritm Eğitimi ve Dans. Ankara; Nobel Yayın Dağıtım.

Sun, M., Seyrek, H.(1993). Okulöncesi Eğitimde Müzik. İzmir: Müzik Eserleri Yayınları.

Çetin, G. (2006). Etkinliklerle Müzik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.

Alpöge, G. (2006). Çocuk ve Müzik. (1. Baskı). İstanbul: Bu Yayınevi.

Çetin, G. (2006). Etkinliklerle Müzik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
Bal, S., Artan, İ. (1995). 0-6 Yaş Çocuklarının Müzik Eğitimi. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.
Yavuzoğlu, N. (1996). Temel Müzik Eğitimi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Saraç, A. G. (2016). Müzik Eğitiminde Özel Öğretim İlke Yöntem ve Teknikleri-I. Nobel Akademik Yayıncılık.
Alpagut, U., Yöndem, S. (2019). Müzik Öğretimi. Nobel Yayıncılık.
Güdek, B. (2020). Müzik Öğretimi. Nobel Yayıncılık.
Özgül, İ. (2021). Müzik Eğitimi ve Öğretimi. Pegem Akademi.
Açılmış, H., Kayıran, B. K.(2021). Müzik Öğretimi. Pegem Akademi.
Aksu, C. (2018). Cumhuriyet Dönemi Örgün Temek Müzik Eğitiminde Müzik Öğretim Programları ve Müzik Eğitiminde Yapılandırmacılık.
Türkmen, E. F.(2021). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri. Pegem Akademi.
Saraç, A. G. (2016). Müzik Eğitiminde Özel Öğretim İlke Yöntem ve Teknikleri-II. Nobel Akademik Yayıncılık.
Altıntaş, E. ve Çamur, D. (2005). Beden Dili Sözsüz İletişim. (2. Baskı). Ankara: Mentis Yayıncılık.

Arslan, A. (2005). Müziğe Başlarken. (1. Baskı). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.

Artan, İ. (2015). Okul Öncesi Dönemde Müzik Eğitimi. (1. Baskı). Ankara: Hedef Yayıncılık.

Bilen, S., Özevin, B. ve Canakay, E. U. (2017). Orff Destekli Etkinliklerle

Müzik Eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Müzik Eğitimi Yayınları.

Çetin. G. Ç. (2015). Okul Öncesinde Etkinliklerle Müzik Eğitimi. (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.

Dinçer, İ. (1992). Çocuk Gelişimi ile İlgilenenler İçin Müzik El Kitabı. (1. Baskı). İstanbul: Ya-Pa Yayınları.

Gedikli, E. (2013). Eğitsel Ritmik Dinamik Etkinliklerle Müzik. (1. Baskı). Bursa: Ezgi Kitabevi.

Kılıç, I. (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Modiri, I. G. (2012). Okul Öncesi Müzik Eğitiminde Genel Yaklaşımlar. (1. Baskı). Ankara: Elhan Kitap Yayın Dağıtım.

Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin, F. T., Kandır, A., Turla, A. (2006). Müziğin Okul Öncesi Eğitiminde Kullanılması. (2. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık.

Sığırtmaç, A. D. (2005). Okul Öncesi Dönemde Müzik Eğitimi. (1. Baskı). İstanbul: Kare Yayınları.

Sun, M. (2012). Solfej 1. (11. Baskı). Ankara: Sun Yayınevi.

Başer, F. A. (2004). Müziğin Okul Öncesi Dönemde Çocuk Gelişimine Katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8. Sakarya. 1-10.

Dündar, M. (2003). Anaokulu ve İlköğretimin Birinci Sınıfında Ritim Eğitimi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. C.23, S.2, 171-180.

Kol, S. (2011). Erken Çocuklukta Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. C.21, S.2

1, 1-21.

Artan, İ. (1993). Anaokuluna Devam Eden 54-77 Aylık Çocuklara Seslerle İlgili Becerilerin Kazandırılmasında Müzik Uygulamalarının Etkisinin İncelenmesi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü.

Avşalak, K. (2008). Okul Öncesi Dönem 60-72 Aylık Çocuklara Uygulanan Müzik Eğitiminin Kavram Gelişimi Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Bal, S., Artan, İ. (1995). 0-6 Yaş Çocuklarının Müzik Eğitimi. İstanbul: Ya-Pa Yayınları.

Yavuzoğlu, N. (1996). Temel Müzik Eğitimi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.

Saçan, A. (1999). Org Eğitimi Metodu. İzmir: Senfoni Müzikevi.

Saraç, A. G. (2016). Müzik eğitiminde özel öğretim ilke yöntem ve teknikleri-I. Nobel Akademik Yayıncılık.
Tarkan, S. Durak, Y. (2012). Yeni Nesil Çocuk Şarkıları. Ankara;Müzik Eğitimi Yayınları.

Shiobara, M. (1994). Music and Movement: The Effects of Movement on Musical Comprehension. British Journal of Music Education, 11 (113-27).