Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ÇİÇEK DİLEK BAKANAY
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bilimi, tarihi perspektifinden bakarak bilime ve bilim insanına ilişkin evrensel bir bakış açısı kazandırmaktır. Bilim ve bilimin doğası konusunda temel kavramların açıklanması, bilim felsefesi alanında ortaya konulan temel görüşlerin (tümevarımcılık, yanlışlamacılık (K. Popper), paradigma ve bilimsel devrimler (T. Kuhn), araştırma programları (İ. Lakatos)) incelenmesi, fen bilimleri eğitiminde bilimsel okur-yazarlık kavramının sorgulanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Rönesans’la birlikte dünyanın evrenin merkezinde olmadığının algılanmasıyla başlayan ve Big Bang teorisinden insan geninin bütün bir haritasını çıkarmaya kadar geçen süreç ekseninde; Bilimin doğası, bilim ile teknoloji ilişkisi, Bilimsel Devrimlerin yapısı ve Paradigma kavramı, bilim- sözde bilim ayrımı, bilimsel yöntemler, tarihten günümüze bilim toplulukları, bilim insanlarından örnekler ve bilim insanlarının insani özellikleri tartışılmaktadır.

Haftalık Ders Konuları

1Bilimin Doğasına Giriş, Genel Tanımlar, bilim -teknoloji arasındaki ilişki
2Eğitim Tarihinde Bilim Tarihinin Dünü Bugünü. Öğretim Programında Bilim Tarihi ve Bilimsel Okuryazarlık
3Bir öğretim yöntemi olarak Bilim Tarihi kullanım amaçları
4Bir öğretim Yöntemi olarak Belgesellerin kullanımı, Biyoloji Tarihine bakış
5Bilimsel Bilginin Gelişimi, Antik Yunandan Modern Bilime bilim anlayışlarındaki farklılıklar, bilim ve felsefe arasındaki farklar
6Popper ve Yanlışlamacılık . Bilim-Sözde Bİlim Ayrımı
7Thomas Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı ve Paradigma Kavramı
8Galile'den Einstein'a Paradigma Değişimi, Günümz Kara Delik çalışmaları ile Fizik Tarihine bakış
9Tümevarımdan tümdengelime Tarihte Bilimsel Yöntemler
10Bilim Topluluğu ve Bilim-Toplum İlişkisi. Bir öğretim yöntemi olarak sanat eserlerinin kullanımı
11Bilim Tarihinde Kadın
12Öğretimde Bilim Tarihinin Kullanımı- Yaratıcı Yazım Örneği
13Bilim Tarihinin Kullanım örneği- Tarihsel Deneyler
14Bir öğretim yöntemi olarak Müze (Bilim Tarihi Müze Gezisi)

Kaynaklar

1-Bilim Dedikleri: Bilimin Doğası, Statüsü ve Yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Chalmers, A.F. - Paradigma Yayıncılık, İstanbul, 2008
2- Bilim Felsefesi. Demir, Ö. - Vadi Yayınları, Ankara, 1997
3-Bilimsel Devrimleri Yapısı. Kuhn, T.S. - Alan Yayıncılık, İstanbul, 2000
4- Batı Biliminin Öyküsü. Susan Wise Brauer - Alfa Yayıncılık, 2016
5- Mosley, M., & Lynch, J. (2010). The story of science: Power, proof and passion. Mitchell Beazley. (Belgesel Dizisi)