Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MİNE AKKAYNAK
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı, özel gereksinimli çocuklar arasında azımsanmayacak sayıda bir grup oluşturan birden fazla engelli (çok engelli) çocukların özellikleri, gelişimleri ve eğitimlerine ilişkin konu ve kavramların kavranmasıdır. Derste özellikle çok engelli görmeyen (ÇEG) çocuklar incelenecek, dersler video gösterimi, sınıf içi tartışma, beyin fırtınası ve uygulamalı etkinlikler aracılığıyla yürütülecektir. Öğrenciler verilen okumalardan, sınıf tartışmalarından ve ders görevinden sorumludurlar.
Dersin İçeriği Bu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler ,Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik,Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi,Görme-işitme engellili,Çok engelli çocuklar ve aileleri,Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite, Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi, Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları, Çok engelli çocukların öğretmeni olmak, Çok engelli çocuklarda iletişim, Çok engelli çocuklarda iletişim, Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama, Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama, Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler; konularını içermektedir.

Haftalık Ders Konuları

1Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler
2Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik
3Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi
4Görme-işitme engellilik
5Çok engelli çocuklar ve aileleri
6Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite
7Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi
8Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları
9Vize Sınav Haftası
10Çok engelli çocukların öğretmeni olmak
11Çok engelli çocuklarda iletişim
12Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama
13Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama
14Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler

Kaynaklar

1. Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
2. Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52.
3. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Vize Yayınları, Ankara.