Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. RAGIP ÖZYÜREK
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin kariyer gelişimlerini kolaylaştırmak amaçlanmaktadır. Derste; kariyer farkındalığı geliştirme, karakteristik özelliklerin mesleki seçeneklerle eşleştirilmesi, performans hedefleri belirleme, iş arama ve başvurusu yapma becerileri dersin kazanımlarıdır.
Dersin İçeriği Bu ders; öğrencilerin özellikle kariyer gelişimleri ve planlamalarını kolaylaştırmaya yönelik kişisel gelişim dersidir. Ders içeriğinde; öğrencilerin kariyer farkındalığı geliştirmeleri için eğitim ve sınav sistemi bilgileri; karakteristik özellikleri ile mesleki seçenekleri eşleştirmelerine yardımcı olmak için ilgi, yeterlilik ve mesleki değerler gibi kavramların tanıtımı; üniversitedeki araştırma, öğrenci değişimi gibi ofislerin tanıtılması; geleceğe odaklanma sürecini teşvik etme ile ilgili etkinliklerin uygulanması; karar verme, performans hedefleri belirleme ve akılcı kariyer inançları geliştirmeleri konusunda etkinliklerin uygulanması; özgeçmiş hazırlama, niyet mektubu örneği hazırlama, referans ile başvuru yapmanın önemi, lisansüstü eğitim ya da mezuniyet sonrasındaki iş fırsatları konusunda akademisyenler ve mezunlarla görüşmeler yapma; akılcı olmayan inanışlar, romantik ilişkiler ve flört şiddeti, mobing konularında bilgiler verme gibi konular bulunmaktadır. Ayrıca, derse olanaklar ölçüsünde kaynak ziyaretçiler davet edilebilmektedir.

Haftalık Ders Konuları

1-Tanışma; grup kurallarının belirlenmesi; iş, meslek, kariyer kavramları arasındaki farklar hakkında bilgi edinilmesi; program sonunda ulaşılmak istenen hedeflerin somut olarak belirlemesi; program süresince oluşturacakları portföy hakkında öğrencilerin bilgi edinmesi. -Isınma, kaynaşma etkinlikleri
2Eğitim ve sınav sistemi bilgisi: -Lisans eğitimi ile ilgili yönetmelik. -KPSS bilgisi ve nasıl tercih yapılacağı. -Atama işlemleri süresince yapılanların bilgisi. -ALES ve lisansüstü sınavlarla ilgili bilgi. -O*Net web sitesinin tanıtımı -Avrupa Gençlik Portalı web sayfasının tanıtımı (https://europa.eu)
3-Geleceğe odaklanma sürecini teşvik etme. Zaman Makinesi etkinliği ve gelecekle ilgili olumlu duygular kazanılması. -Rol modellerini / idollerini farketme – Örnek Aldığım Kişiler etkinliği
4-Öğretim elemanlarından, mezunlardan ya da öğrencilerden mezuniyet sonrası sınavlarla ilgili edinilen bilgilerin paylaşılması. (Sonraki haftalarda da devam edilebilir.) -Yetenek, ilgi, değer, aktarılabilir beceri ve kişilik tipi kavramları hakkında bilgi edinme. -Geçmişteki başarılarını düşünme. -Öğrencilerin kendilerini hangi kişilik özelliklerine yakın buldukları, hangi mesleki ortamlarda ve hangi kişilik özelliklerine sahip bireylerle çalışmak istedikleri konusunda farkındalık kazanmaları.
5-Öğrencilerin uyguladıkları “Kişisel Küre Envanteri-Kısa Form-Türkçe”den elde edilen puanlarla ilgili açıklamaların yapılması.
6-Öğrencilerin iyi bir özgeçmişin nasıl hazırlanacağı konusunda bilgi edinmesi ve özgeçmiş hazırlamanın işe alınabilme konusundaki öneminin kavranması. -Niyet mektubunun nasıl hazırlanabileceği. -Referans ile başvuru yapmanın önemi.
7-Hazırlanan özgeçmiş örneklerinin paylaşılması. (Sonraki haftalarda da devam edilebilir.) -İş başvurusu yapma ve iş görüşmesi yapma -Öğrencilerin karar verme becerilerini tanıması için Ergenlerde Karar Verme Ölçeği (EKVÖ) ile ilgili bilgiler verilmesi
8Arasınav haftası
9-Romantik ilişkiler ve flörtal şiddet -Ruminasyon, hakkını arama ve öfke yönetimi, iyilik hali
10-Ruminasyon, hakkını arama ve öfke yönetimi, iyilik hali -Mobing nedir ve nasıl başaçıkılabilir?
11-Mobing nedir ve nasıl başaçıkılabilir? -Akılcı olmayan / işlev bozucu düşüncelerin tanıtılması
12-Akılcı olmayan / işlev bozucu düşüncelerin tanıtılması
13-Mezunlardan elde edilen bilgilerin paylaşılması
14-Genel değerlendirme

Kaynaklar

1-Atak, H. (2013). On-Maddeli Kişilik Ölçeği’nin Türk Kültürü’ne Uyarlanması. Nöropsikiyatri Arşivi, 50, 312-319.
Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği . IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir.
Bostancı, H. (2015). 7. ve 8. sınıf öğrencileri için kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programı. Ankara: Nobel.
Çolakkadıoğlu, O. (2010). Çatışma kuramına dayalı olarak geliştirilen karar verme beceri eğitimi grup uygulamalarının ergenlerin karar verme stillerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Işık, E. (2015). Üniversiteye yeni başlayan öğrenciler için kariyer kararı verme programı. (R. Özyürek, Dü.) Ankara: Nobel.
Kuzgun, Y., & Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için meslei olgunluk ölçeği el kitabı. Y. Kuzgun, & F. Bacanlı içinde, Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 3 (2. b.). Ankara: Nobel.
Mann, L., Harmoni, R., & Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence. Journal of Adolescence, 12, s. 265-278.
Özyürek, R. (2006). İlgi envanterlerinin profil puanlarını yorumlama yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 809-845.
Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. F. Korkut-Owen, R. Özyürek, & Owen, D. içinde, Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecinde İlerlemeler (Cilt 2, s. 51-81). Ankara: Nobel.
Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. (2. b.). Ankara: Nobel.
Özyürek, R., Vardarlı, B., & Tracey, T. (2020). Kişisel Küre Envanteri Kısa Form Türkçe El Kitabı. Ankara: PEGEM.
Özyürek, R., & Yeşilyaprak, B. (2012). Sosyal-Bilişsel Yaklaşımlar. B. Yeşilyaprak (Ed.) içinde, Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı. Kuramdan Uygulamaya (3. b., s. 220-273). Ankara: Pegem Akademi.
Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interests andcompetence beliefs. Journal of Vocational Behavior, 60, 113 - 172.
Vardarlı, B., Özyürek, R., Wilkins-Yel, K., & Tracey, T. (2017). Examining the structure of vocational interests in Turkey in the context of the personal globe model. International Journal for Educational and Vocational Guidance, doi:10.1007/s10775-016-9338-6, s. 1-13.