Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Derste dilbilim ve göstergebilim kuramlarından yola çıkarak görsel ve dilsel metinlerin çözümlenmesi amaçlanmaktadır. 1.Dersin %75 oranında devam zorunluluğu bulunmaktadır. Derslerin %25'inden fazlasında (3 Ders) devamsız olan öğrenciler otomatik olarak başarısız sayılırlar. Devamsız durumuna düşen öğrencilerin ara sınav, final ve sunum hakları olmayacaktır. 2. Derse katılamayan öğrenciler, katılamadıkları dersin konu ve tekniklerinden sorumludurlar. Kaçırılan dersin ödevlerini sunmakla sorumludurlar. 3. Kopyacılık (başkalarının çalışmalarının tamamını veya bir bölümünü çoğaltmak) tolere edilmez ve öğrenci işlerine intihal olarak bildirilir. 4. Teslim edilen proje, çalışma, ödevler özgün olmalı ve öğrencilerin kendileri tarafından hazırlanmalıdır. 5. Öğrenciler dersleri izlemekten ve not almaktan sorumludur. 6. Öğrenciler ödevlerini zamanında teslim etmek ve öğretim elemanı tarafından koordine edilen okul sisteminden (Ubis, e-mail vs.) yayınlanan ders duyurularını takip etmekle yükümlüdürler.
Dersin İçeriği Günümüzde hızla değişen teknolojinin yarattığı etkiye oranla daimi değişen görme biçimleri, görsel dünyada hareketli veya durağan imajların okunması ve görsel kültür öğelerine bağlı kalarak özellikle görsel tasarım üretim sürecinde anlamın nasıl ve ne şekilde üretildiğine ilişkin kuramsal ve uygulamalı örnekler üzerinden okumalar yapma, yorumlama üzerinedir. Resim sanatı, fotoğraf, sinema ve reklamlarda kullanılan toplumsal cinsiyet, güzellik, kimlik, statü, kültür gibi kavramlarla ilintili olarak görseller analiz edilir.

Haftalık Ders Konuları

1Tanışma, ders hakkında bilgi
2Göstergebilim kökenleri, göstergebilimin temel ilkeleri
3Ferdinand de Saussure'e göre göstergebilimin tanımı: dil ve söz ayrımı, gösterge, gösteren, gösterilen, artsürem ve eşsürem, Charles Sanders Pierce'e göre göstergebilim (ödev: Toplumsal yaşantılarda karşılaştığımız göstergeler ve dizgeleri not edilip üzerinde tartışılacak.
44. Diğer göstergebilimciler; Julien Greimas, Umberto Eco, Roland Barthes : Yananlam düzanlam
5Quiz
6Görsel alanda simgeleri yeniden okumak
7Genel Tekrar
8Vize
9Göstergebilim ve temsil
10Örnek görsel çözümlemesi: Afiş
11Reklam metinlerini göstergebilim üzerinden okumak
12Sinema ve göstergebilim
13Örnek görsel çözümlemesi: Film çözümlemesi
14Genel Tekrar

Kaynaklar

Akerson E., Fatma. Göstergebilime Giriş. İstanbul: Multilingual, 2005.




Barthes, R.Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: YKY, 2009.




Rıfat, Mehmet. Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul: YKY, 2008.




Parsa, Seyide. Film Çözümelemeleri. İstanbul: Multilingual, 2008.



Parsa, Seryide ve Alev Fatoş Parsa. Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Sanat, 2002.



Tanyolaç Ö., Nedret. Yazınsal Metin Çözümlemesinde Kuramsal Yaklaşımlar. İstanbul: Multilingual, 2006.




Rifat, M. Gösterge Eleştirisi. İstanbul: Tavanarası, 2002.




Pavis, Patrice. Gösterimlerin Çözümlemesi. İstanbul: Dost, 2000.