Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Derste iletişim kuramları genel sosyal teoriyle ilişkisi içinde ele alınmaktadır. Bu doğrultuda derste, değerlendirilen kuramların temel kavram ve savları ortaya konulurken, söz konusu kuramların üretildiği tarihsel, kültürel ve entelektüel bağlamın belirginleştirilmesine çalışılmaktadır.
Dersin İçeriği İletişim kuramları dersinde iletişim kuramlarının sınıflandırılması, güçlü etkilere dönüş dönemi kuramları, izleyici merkezli araştırmalar, teknoloji merkezli araştırmalar, dilbilimsel –göstergebilimsel çalışmalar ve eleştirel yaklaşımlar ve bunların iletişim araştırmaları içindeki yerleri ortaya konulmaktadır.

Haftalık Ders Konuları

1İletişim kuramlarının sınıflandırılması ve güçlü medya etkilerine dönüş dönemi kuramları: Gündem Belirleme Kuramı
2Suskunluk Sarmalı Kuramı ve Kültürel Göstergeler Projesi ile Ekme Kuramı
3İzleyici merkezli araştırmalar: aktif izleyici tezi ve Kullanımlar ve Doyumlar Yaklaşımı
4İzleyici Merkezli Araştırmalar: Kullanımlar ve Etki Modeli, Medya Bağımlılığı Kuramı, Kullanımlar ve Bağımlılık, Beklenti – Değer Yaklaşımı
5Teknoloji Merkezli Araştırmalar: Eğilimler, Çalışma Konusu, Teknolojik Determinizm
6Enformasyon Toplumu Kuramları, Bilgi Açığı ve Sayısal Eşitsizlik Yaklaşımları
7Dilbilimsel - göstergebilimsel yaklaşımlar: sınıflandırma, dilbilim ve göstergebilimin tanımı, çalışma konusu ve temel oluşturan düşünürler: Platon, Aristo, F. Bacon ve John Locke
8Ara sınav
9Yapısalcı dilbilim ve göstergebilim: Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce ve Moskova Okulu
10Yapısalcılık ve post-yapısalcılık: Claude Levi –Strauss ve Roland Barthes, Jean Baudrillard ve Simulasyon Kuramı
11Eleştirel dilbilim geleneği, Eleştirel yaklaşımlar ve sınıflandırması, Marxist düşünce, Ekonomi Politik Yaklaşım ve Eleştirel Ekonomi Politik Yaklaşım
12Eleştirel Teori: Frankfurt Okulu, Ortaya Çıkışı ve Gelişimi, Kültür Endüstrisi Kavramı
13İngiliz kültürel çalışmaları: Alımlama Analizi, Etkin İzleyici Tezi ve Çoklu Okuma (Williams, Hall, Morley ve Fiske)
14Medya Emperyalizmi, Medya Propaganda Modeli

Kaynaklar

(ed.) Erkan Yüksel, İletişim Kuramları, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2013
Oya Tokgöz, İletişim Kuramlarına Anlam Vermek Başlangıcından Günümüze Anglo Amerikan İletişim Kuramı, İmge Kitabevi, Ankara, 2015
Güngör, Nazife, İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, 2. baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2013
İrfan Erdoğan, Medya Teori ve Araştırmaları, Erk Kitabevi, 2014.
Nick Stevenson, Medya Kültürleri Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2008
(Der) Erol Mutlu, Kitle İletişim Kuramları, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2005
Şermin Tekinalp - Ruhdan Uzun, İletişim Araştırmaları ve Kuramları, Beta, 2013
Levent Yaylagül, Kitle İletişim Kuramları, Dipnot Yayınları, Ankara, 2014
Eric Maigret, Medya ve İletişim Sosyolojisi, 4. baskı, çev. Halime Yücel, İletişim Yayınları, İstanbul, 2014
Halime Yücel- Michel Bourse, İletişim Bilimlerinin Serüveni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.2012.
Ömer Özer, Doyumun Öyküsü, Literatürk academia, Konya, 2016
Vedat Çakır - Vesile Çakır, Televizyon Bağımlılığı, Literatürk Yayınları, Konya, 2010
Graeme Turner, İngiliz Kültürel Çalışmaları, Heretik Yayınları, Ankara, 2016.
Phil Slater, Frankfurt Okulu: Kökeni ve Önemi, Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1998
Banu Terkan, Gündem Belirleme, Tablet Kitabevi, Konya, 2005
Erkan Yüksel, Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Çizgi Kitabevi, Konya, 2001
Roland Barthes, Göstergebilimsel Serüven, YKY, İstanbul, 2016
Erol Mutlu, Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2005
Nurdoğan Rigel - Gül Batuş vd., Kadife Karanlık, Su Yayınevi, İstanbul, 2005
Gül Batuş - Füsun Alver dv., Kadife Karanlık II, Su Yayınevi, İstanbul, 2006.