Ders Planı / YARATICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. HAMİDE ERTEPINAR
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Yaratıcılığın temel kavram, ilke, kuram, yöntem ve tekniklerini öğretmek, üstün zekâlı ve yeteneklilerde ve tüm çocuklarda yaratıcılığı geliştirme bilgi becerisine sahip olmalarıdır.
Dersin İçeriği (Teori) Yaratıcılığın önemi: tanımı; zekâ ile yaratıcılık arasındaki ilişki; yaratıcılığın gelişimi; yaratıcılık süreci; yaratıcılıkla ilgili beyin fizyolojisi; yaratıcı kişilik özellikleri; yaratıcılığın gelişimini olumlu yönde etkileyen faktörler; yaratıcılığı engelleyen faktörler; yaratıcılığı geliştiren teknikler; bu tekniklerin ünite plânlarına uygun bir şekilde dâhil edilmesi. (Uygulama) Yaratıcılığın dört boyutuna ilişkin alıştırmalar; yaratıcılığı geliştiren teknikler: Yaratıcı Sorun Çözme, SCAMPER tekniği, Özellik Listeleri, Benzetişim (Synectics) uygulamaları; yaratıcılık ile ünitelerin işlenmesini bütünleştirici çalışmalar.

Haftalık Ders Konuları

1Ders içeriğinin tanıtımı; Yaratıcılığın geliştirilmesinin önemi Uygulama: Beyin fırtınası tekniği uygulamasıyla yaratıcılığın dört boyutunu tanıtma.
2Yaratıcılığın çeşitli bilim adamlarına göre tanımı Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici şekilsel ve sözel alıştırmalar aracılığıyla yaratıcılığın dört boyutunu belirleme ve değerlendirme.
3Yaratıcılığın çeşitli bilim adamlarına göre tanımı Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici şekilsel ve sözel alıştırmalar aracılığıyla yaratıcılığın dört boyutunu belirleme ve değerlendirme.
4Zekâ ile yaratıcılık arasındaki ilişki Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici teknikler - Yaratıcı Sorun Çözme.
5Yaratıcılığın gelişimi; Yaratıcılığın yaşam boyu gelişen bir fenomen olması Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici teknikler - Yaratıcı Sorun Çözme.
6Çeşitli bilim adamlarına göre yaratıcılık süreci Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici teknikler - Yaratıcı Sorun Çözme.
7Çeşitli bilim adamlarına göre yaratıcılık süreci ? Yaratıcılıkla ilgili beyin fizyolojisi Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici teknikler ? SCAMPER Tekniği.
8Yaratıcı kişilik özellikleri Uygulama: Yaratıcılığı geliştirici teknikler - Özellik Listeleri uygulamaları.
9Ara Sınav
10Evde ve okulda yaratıcılığın gelişimini olumlu yönde etkileyen faktörler ? 5 anahtar Uygulama: Benzetişim (Synectics) uygulamaları.
11Bir Türkçe dersi ünitesi Uygulama: Bir Türkçe dersi ünitesinin işlenmesinde yaratıcılık tekniklerinin kullanılması.
12Bir hayat Bilgisi veya sosyal bilgiler dersi ünitesi Uygulama: Bir hayat Bilgisi veya Sosyal Bilgiler dersi ünitesinin işlenmesinde yaratıcılık tekniklerinin kullanılması.
13Bir fen dersi ünitesi Uygulama: Bir fen dersi ünitesinin işlenmesinde yaratıcılık tekniklerinin kullanılması.
14Bir matematik dersi ünitesi. Uygulama: Bir matematik dersi ünitesinin işlenmesiinde yaratıcılık tekniklerinin kullanılması.

Kaynaklar

1. Von Oech, R. (1998). A Whack on the Side of the Head. New York: Warner Books.
2. Clark, B. (2008). Growing Up Gifted, Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
3. Sisk, D & Whaley, C. E. (1987). The Futures Primer for Classroom Teachers. New York: Trillium Press. Sungur, N. (1997). Yaratıcı Düşünce. İstanbul: Evrim Yayınevi. Sungur,
4. Sungur, N. (2001). Yaratıcı Okul Düşünen Sınıflar. İstanbul: Evrim Yayınevi Treffinger,
5. Treffinger, D. J., Isaksen, S. G. & Stead-Dorval, K. B. (2006). Creative problem solving: An introduction, (4th ed.). Waco, Texas: Prufrock Press Inc