Ders Planı / ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FEN VE MATEMATİK EĞİTİMİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. TUĞBA ERYİĞİT
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Okul öncesi dönemde fen eğitiminin önemini kavratmak, fen eğitiminde kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerini kazandırmak, öğrencilere okul öncesi dönem çocuklarına uygun fen etkinlikleri planlama ve uygulama becerisi kazandırmak, fen eğitimine uygun materyal hazırlama ve kullanma becerisi kazandırmak, okul öncesi dönemdeki matematiksel kavramları açıklayabilmelerini sağlamak, matematik eğitimi için uygun sınıf düzenlemesi yapabilme becerisi kazandırmak, matematik etkinliklerinde kullanılacak materyalleri geliştirme ve kullanma becerisi kazandırmak, matematik etkinliklerini planlama, uygulama ve değerlendirme becerisi kazandırmak, özel eğitim gerektiren çocuklar için matematik etkinlikleri planlama ve uygulama becerisi kazandırmak
Dersin İçeriği Okul öncesi eğitimde fen ve matematiğin yeri ve önemi,okul öncesi dönemde fen çalışmaları ve doğa etkinlikleri, fen ve doğa programının hedefleri, fen ve doğa eğitiminde programının hedefleri, fen ve doğa etkinliklerinde kavram öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikler, fen eğitiminde materyal geliştirme, fen ve doğa etkinliklerini planlama, uygulama ve değerlendirme, okul öncesi dönemde matematik etkinlikleri, okul öncesi eğitim programlarında matematik etkinliklerinin amaçları, matematik etkinliklerinde kullanılan kavramlar, okul öncesi dönemde matematiksel kavramların gelişimi, okul öncesi dönemde matematik becerilerinin gelişimi, problem çözme becerisinin gelişimi, matematik eğitiminde materyal geliştirme, matematiksel kavramların kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikler, normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitim gereksinimi olan çocuklar için matematik etkinliklerinin planlanması ve değerlendirilmesi

Haftalık Ders Konuları

1Okul öncesi dönemde fen eğitiminin tanımı Okul öncesi eğitimde fen ve matematiğin yeri ve önemi Okul öncesi dönemde fen eğitiminin amaçları
2Fen eğitiminin çocuğa sağladığı yararlar Fen ve doğa etkinliklerinin türleri Fen ve doğa etkinliklerinde dikkat edilmesi gereken özellikler
3Fen ve doğa programının hedefleri Fen ve doğa etkinliklerinde kullanılan yöntemler ( gözleme dayalı etkinlikler, deneye dayalı etkinlikler)
4Fen eğitiminde kavram haritası Kavram haritası niçin yararlıdır? Kavram haritası hazırlanırken izlenmesi gereken aşamalar Kavram haritası örnekleri
5Fen ve doğa etkinliklerinde kavram öğretiminde kullanılan strateji, yöntem ve teknikler: -fen eğitiminde deney ve deney türleri -fen eğitiminde el yapımı (hands on) modelle -fen eğitiminde analoji -fen eğitiminde işbirlikçi öğrenme -fen eğitiminde gezi ve gözlem Fen ve doğa eğitiminde proje yaklaşımı
6Fen eğitiminde bilimsel keşiflerin niteliğini etkileyen etmenler Bilimsel süreç ve uygulama becerileri Fen öğretiminde materyal geliştirme Fen ve doğa etkinliklerinin planlanması ve değerlendirilmesi
7Fen eğitiminde kullanılan teknikler: Analoji Scamper tekniği Deney uygulamaları-örnekleri
8Okul öncesi dönemde matematik etkinlikleri Okul öncesi dönemde matematik çalışmalarının çocukların gelişimlerine etkileri Çocuğun çevresindeki matematiksel olay ve kavramlar
9ara sınav - Okul öncesi eğitim programlarında matematik etkinliklerinin amaçları Matematik çalışmalarında dikkat edilmesi gereken özellikler
10Matematik etkinliklerinde kullanılan kavramlar Okul öncesi dönemde matematiksel kavramların gelişimi -sayı ve sayma ile ilgili kavramlar: miktar algısı, sözel sayma, sayı sözcüğü ile nesneyi eşleme şeklinde sayma, sayıları büyüklüklerine göre karşılaştırma, bir önceki/sonraki sayıyı söyleme, saymadan bir kümenin çokluğunu söyleme, sıra sayısını söyleme, toplama/çıkarma işlemleri, matematiğin temel sembolleri
11Matematik becerilerinin gelişimi Örüntüleme Sınıflama Seri oluşturma Sayısal ilişkiler -Değişmezlik (korunum) -Ölçmeyle ilgili kavramların gelişimi (alan, hacim, uzunluk, ağırlık, zaman) -Geometrik şekiller
12Problem çözme becerilerinin gelişimi Problem çözme becerisini destekleyecek etkinlik örnekleri Matematik eğitiminde materyal geliştirme
13Okul öncesi eğitimde matematik etkinliklerinin planlanması ve değerlendirilmesi Matematik etkinlikleri ile ilgili kavramların kazandırılmasında kullanılan yöntem ve teknikler: -hikaye ve masallar, şarkı ve parmak oyunları -drama -analoji -deney -bilgisayar destekli eğitim -sanat etkinlikleri -oyun -gezi ve gözlem -okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
14Dünya'da kullanılan matematik eğitim programları-matematik eğitiminde öğretmenin rolü

Kaynaklar

Okul Öncesi Dönemde Fen-Doğa ve Matematik Uygulamaları, Prof.Dr.Meziyet Arı, Yard.Doç.Dr.Elif Çelebi Öncü, Kök Yayıncılık
Fen ve Doğa Etkinlikleri, Yard.Doç.Dr.Esra Macaroğlu, Morpa Kültür Yayınları