Ders Planı / ÇOCUK RUH SAĞLIĞI

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 3.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. TUĞBA ERYİĞİT
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. TUĞBA ERYİĞİT
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Ruh sağlığının tanımı, temel kavramları, tarihsel gelişimi, çocuk ve ergenlerdeki ruhsal gelişim dönemleri, çocukların ruhsal sorunları, davranış bozuklukları ve nedenleri ile ilgili temel bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmak
Dersin İçeriği Ruh sağlığı, tanımı, önemi, tarihsel gelişimi. Ruh sağlığı ile ilgili kuramlar. Ruhsal gelişim dönemleri.. Çocuklarda görülen davranış ve uyum sorunları (Kekemelik, enürezis, enkoprezis, parmak emme, tırnak yeme, saldırganlık, kıskançlık, tikler, inatçılık, uyku bozuklukları, beslenme alışkanlığı bozuklukları, korku, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, okul korkusu, hırsızlık, yalan söyleme) Aile içindeki özel durumlar ( boşanma, üvey anne-baba, ebeveyn ölümü, yeni bir kardeşin gelişi v.b) Ana-baba tutumları ve çocuk ruh sağlığına etkileri. Ruh sağlığını etkileyen diğer faktörler. Ergenlik dönemi özellikleri, çocukluk ve ergenlik çağında depresyon. Gençlik çağı ve sorunları. Kuşaklar arası çatışma.

Haftalık Ders Konuları

1Ruh sağlığı, önemi,tarihsel gelişimi. -normal ve anormal davranış -normallik ölçütleri -çocuklara yaklaşım biçimleri, -ruh sağlığı ile ilgili kuramlar.
2Ruh Sağlığının Dönemleri I: - Süt Çocukluğu dönemi - Özerklik dönemi
3Ruh Sağlığının Dönemleri II: - Oyun dönemi - İlkokul dönemi-Ergenlik dönemi
4Çocuk Kitaplarının ruh sağlığına etkisi - TV, Sinema ve İnternetin gelişim dönemine etkileri
5Aile: - Aile yaşam döngüsü - Ailenin oluşum süreci ve çocuğun fonksiyonu - Ailenin yapısı - Anne-baba iletişimi - Kardeşler arası iletişim
6Ebeveyn tutumları Bebeklik ve erken çocukluk döneminde sınır koyma ve disiplin, temel ilkeler, ödül ve ceza
7Çocuğa yaklaşım: - Hastalık - Ölüm - Göç - Evlilik uyum sorunları ve boşanma
8Çocuğa yaklaşım: -Tuvalet eğitimi -Okula başlama -Cinsel eğitim
9Aile içi şiddet ve çocuk istismarı: -Ailede şiddetin oluşumu -Aile içi şiddetin biyolojik, psikolojik ve sosyal nedenleri -Aile içi şiddetin özellikleri (fiziksel, duygusal ve ekonomik şiddet)
10-Çocuk istismarı ve ihmali -İhmal ve istismar türleri -İhmal ve istismarın etkileri - Çocuk Hakları
11Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları: -uyum ve davranış bozukluğuna yol açan nedenler
12Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları I: -enürezis -enkoprezis -kekemelik -beslenme sorunları
13Çocukluk döneminde uyum ve davranış sorunları II: -karşı gelme-karşı olma -parmak emme -tırnak yeme -tikler -yalan söyleme -çalma
14Çocukta uyum ve davranış sorunları III: -uyku sorunları -okul fobisi -içe kapanıklık -öfke nöbetleri -diş gıcırdatma -ısırma -Okul öncesi dönem çocuklarında stereotipik davranışlar

Kaynaklar

- Prof.Dr. Atalay Yörükoğlu-Çocuk Ruh Sağlığı-Özgür Yayınları
- Prof.Dr. Haluk Yavuzer- Çocuk Psikolojisi-Remzi Kitabevi
- Doç.Dr. Serdal Seven-Çocuk Ruh Sağlığı-Pegem Akademi
- Prof. Dr. Mazlum Çöpür-Çocuk Ruh Sağlığı- Nobel Akademik Yayıncılık
- Doç.Dr. Firdevs Savi Çakar-Yaşam Dönemleri ve Uyum Sorunları-Pegem Akademi