Ders Planı / EĞİTİMDE ARAÇ GEREÇ GELİŞTİRME

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. AKSEL KAHRAMAN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı - Eğitimde materyal tasarlama sürecini kavrama - Eğitimde materyal kullanmanın önemine inanma. - Eğitim araç-gereçlerini kullanım alanlarına göre ayıt edebilme. - Çocuğun yaş ve gelişim düzeyine uygun eğitim materyali geliştirebilme. - Gelişimsel farklılıklar gösteren çocuklar için farklı eğitim materyallerinin özelliklerini ayırt edebilme. - Gelişimsel farklılık gösteren çocukların gelişimlerini destekleyecek eğitim materyali geliştirebilme. - Öğrenme öğrete süreci içinde eğitim materyallerini amaca uygun doğru kullanabilme.
Dersin İçeriği Eğitimde araç gereç geliştirme ile ilgili temel kavramlar. Materyallerin önemi ve gelişim alanlarına olan katkıları. Oyuncakların tarihsel gelişimi. Materyal tasarım süreci. Eğitimde Artık materyallerin yeri ve önemi. Kavram ve duyu eğitimi materyalli. Farklı gelişim özellikleri gösteren çocuklar için Araç gereç geliştirme. Çocukluk dönemi materyalleri ve yaratıcılık. Erken çocukluk döneminde çocuklarla materyal yapım aşamaları. Eğitimde teknoloji Kullanımı. Eğitimde materyal değerlendirme ölçütleri. Sınıf içi uygulamalar.

Haftalık Ders Konuları

1Eğitimde araç gereç geliştirme dersinin amaçları, içeriği, kaynakları, değerlendirme esasları ve dersin işlenişi ile ilgili bilgilendirme. Temel kavramlar, materyal geliştirmenin önemi ve materyallerin çocuğun farklı gelişim alanlarına katkıları.
2Eğitim materyali olan oyuncakların tarihsel gelişimi. Eğitimde araç gereç kullanmanın önemi (Yaşantı konisi) Eğitim yaklaşımlarına göre materyallerin önemi ve özellikleri. Bir örnek olarak Waldorf bebek yapımı uygulamalı olarak Öğr.Elemanı tarafından gösterilecek.
3Eğitimde materyal tasarımı ve tasarım süreci. Bir iletişim aracı olarak eğitim materyali. Tasarım sürecini etkileyen faktörler. Tasarım ilkeleri. Biçimsel olarak ve yerleşim açısından kullanım ilkeleri. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
4Tasarım İlkeleri; Bütünlük, denge, oran-orantı, vurgu, hizalama, yakınlık. Materyal tasarımında dikkat edilecek noktalar Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
5Eğitimde artık materyallerin yeri ve önemi. Artık materyallerinin özellikleri Artık materyallerin kullanımında dikkat edilecek noktalar. Artık materyallerin çocuklara sunum aşamaları. Artık materyallerle çalışırken öğretmenin rolü Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
6Kavram ve duyu eğitimi materyalleri. Eğitici materyal geliştirme basamakları. Eğitici araç gereçlerin tasarlanma amacı. Duyu materyalleri ve özellikleri. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
7Dramatizasyon materyalleri. Kukla tanımı, önemi, tarihçesi. Kukla çeşitleri. Kukla yapımında izlenecek yol. Kukla oynatırken dikkat edilecek noktalar. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
8Maske tanımı, önemi, tarihçesi. Maskelerin yapımında dikkat edilecek noktalar. Okul öncesi eğitimde başlık ve kostümlerin yeri ve önemi. Malzeme seçiminde ve yapımında dikkat edilecek noktalar. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
9Farklı gelişim özellikleri gösteren çocuklar İçin araç gereç geliştirme. Görme, işitme, zihin, dil ve konuşma bozuklukları olan çocukların eğitim sürecinde kullanabilecekleri araç ve gereçler. Araç gereçlerin kullanımı sırasında dikkat edilecek noktalar. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
10Eğitim sistemi ve yaratıcılık. Yaratıcılığı destekleyen öğretmen rolü. Erken çocukluk döneminde yaratıcılığı destekleyen materyaller. Erken çocukluk döneminde yaratıcılığı en çok destekleyen yöntem ve teknikler. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
11Erken çocukluk döneminde çocuklarla materyal yapım aşamaları. Materyal yapımında dikkat edilecek noktalar. İyi bir eğitim materyalinde bulunması gereken özellikler. Sınıf içi uygulamalar.
12Eğitimde Teknoloji; Teknolojinin tanımı, önemi ve kullanıldığı alanlar. Eğitimde teknoloji kullanma amaçları. Teknolojik materyaller ve özellikleri. Erken çocukluk döneminde teknoloji kullanımı. Teknolojinin, öğretmen- öğrenci ve öğretim açısından yararları. Sınıf içi uygulamalar.
13Eğitimde materyal değerlendirme ölçütleri. Sınıf içi uygulamalı çalışmalar.
14Sınıf içi çalışmaların değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Avcı, N., Bayhan, P., Zembat, R. (2015). Her Yönüyle Okul Öncesi Eğitim 8, Ankara: Hedef Yayıncılık.



Akaslan, N., Kaya Bağdaç, Ç., Çetiner, Ş., Özözen Danacı, M., Kızıltaş, E., Meriç, A., Meriç, E., Esra Öztabak, M. (2015). Eğitimde Araç-Gereç Geliştirme. Ankara:



Eğiten Kitap.



Çakıroğlu Wilbrandt, E. (2019). Montessori Yöntemi Her Yönüyle Montessori Eğitimi ve Etkinlik Rehberi. İstanbul: Final Kültür Sanat Yayınları.



Kandır, Adalet., Tezel Şahin, F. ( 2011). Okul Öncesi Dönemde Oyuncak ve Oyun Materyalleri Eğitici Oyuncaklar. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Kelleci, D. (2011).



Okul Öncesi Eğitimde Materyal Geliştirme. Ankara: Vize Yayıncılık.



Patır, N., Pervan Karadağ, A. (2012). Erken Çocukluk Döneminde Teknolojinin Kullanımı ve Etkinlikler. Ankara: Vize Yayıncılık. Turla, A. (2006). Okul Öncesi Eğitimde



Maskeler Kostümler ve Başlıklar. Ankara: Gerhun Basım Yayım.



Seldın, T. (2014). Montessori Yöntemiyle Harika Çocuk Nasıl Yetiştirilir. İstanbul: Kaknüs Yayınları



https://www.youtube.com/watch?v=_sLSW8rR4Ag



http://www.konak.bel.tr/sayfa/umran-baradan-oyun-ve-oyuncak-muzesi



http://www.konak.bel.tr/sayfa/mask-muzesi