Ders Planı / KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 3.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersi alan öğrenciler , genel eğitim sınıflarına devam eden ancak özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin öğrenme özelliklerini kavrayabilecekler, okulu kaynaştırma eğitimine hazırlama stratejilerini ve etkin eğitim için kullanılması gereken öğretim yöntemlerini tanımlayabilecekler ve uygulama örnekleri geliştirebileceklerdir.
Dersin İçeriği KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM: a)kaynaştırma nedir b) kaynaştırmanın ilkeleri c)Dünya'da kaynaştırmanın tarihçesi ve yasal düzenlemeler d)Türkiye'de kaynaştırmanın tarihçesi ve yasal düzenlemeler e) Kaynaştırmada başarıyı etkileyen etmenler: yöneticiler,öğretmenler, öğrenciler, aileler, içerik, ortam, destek hizmetler f)Kaynaştırmanın olumlu sonuçları: öğrenciler için olumlu sonuçları, öğretmenler için olumlu sonuçları, anne-babalar için olumlu sonuçları; KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ:a)zihin engelli çocuklar b)otizmli çocuklar c)görme engelli çocuklar d)işitme engelli çocuklar e)öğrenme güçlüğü olan çocuklar f)iletişim bozukluğu olan çocuklar g)duygusal-davranışsal sorunları olan çocuklar KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ:A)Öğretim öncesi yapılacak düzenlemeler: içeriğin seçimi, içeriğin analizi, amaçları belirleme, yöntemi seçme, materyalleri düzenleme, ortamı düzenleme, uygulamaları kontrol edecek sistemleri kurma, kuralları belirleme ve rutinleri oluşturma, öğretim süresini belirleme B) Öğretim sırasında yapılacak düzenlemeler: kısa dönemli amacın açıklanması, öğrenmeye hazırlama, önceki bilgileri hatırlatma ve sunulacak içerikle ilgili ilişki kurma, öğretim yapma, öğretim sırasında örnekleri çoğaltma genellemeye yer verme, yoklamalar, tekrarlar, hataların düzeltilmesi, pekiştirme C) Öğretim sonu yapılacak düzenlemeler: değerlendirme, kalıcılık, genelleme D) Öğretim amaçlarının gerçekleşmediği durumlarda yapılacak düzenlemeler: materyal ve/veya etkinliklerin uyarlanması, öğretim yönteminin değiştirilmesi, amaçların uyarlanması KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME: A)Bağımsızlığı artırma: azalan ipucuyla öğretimin kullanımı, etkinlik çizelgelerinin kullanımı B)Meşgul olmayı artırma: davranışa şekil verme, izler olmayan pekiştirmenin kullanımı C)Sınıf içi iletişimi artırma: iletişimi engelleyen öğretmen geri bildirimleri, ayırt edici uyaranların kullanımı, iletişimi hızlandıran öğretmen dönütleri D)Problem davranışları azaltmada pekiştireçlerin kullanımı: pekiştirecin geri çekilmesi (sönme), tepkinin bedeli, dönüştürülebilir sembol sistemleri, kontratlar E)Problem davranışları azaltmada ayrımlı pekiştirmenin kullanımı: diğer davranışların ayrımlı pekiştirilemsi, düşük oranlı davranışların ayrımlı pekiştirilmesi, uyuşmayan davranışların ayrımlı pekiştirilmesi

Haftalık Ders Konuları

1KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM: a)kaynaştırma nedir b) kaynaştırmanın ilkeleri c)Dünya'da kaynaştırmanın tarihçesi ve yasal düzenlemeler d)Türkiye'de kaynaştırmanın tarihçesi ve yasal düzenlemeler
2KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM:e) Kaynaştırmada başarıyı etkileyen etmenler: yöneticiler,öğretmenler, öğrenciler, aileler, içerik, ortam, destek hizmetler f)Kaynaştırmanın olumlu sonuçları: öğrenciler için olumlu sonuçları, öğretmenler için olumlu sonuçları, anne-babalar için olumlu sonuçları
3KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ: a)zihin engelli çocuklar b)otizmli çocuklar
4KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ:c)görme engelli çocuklar d)işitme engelli çocuklar
5KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ:e)öğrenme güçlüğü olan çocuklar f)iletişim bozukluğu olan çocuklar
6KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİ:g)duygusal-davranışsal sorunları olan çocuklar
7KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ: A)Öğretim öncesi yapılacak düzenlemeler: içeriğin seçimi, içeriğin analizi, amaçları belirleme, yöntemi seçme, materyalleri düzenleme, ortamı düzenleme, uygulamaları kontrol edecek sistemleri kurma, kuralları belirleme ve rutinleri oluşturma, öğretim süresini belirleme
8KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ:B) Öğretim sırasında yapılacak düzenlemeler: kısa dönemli amacın açıklanması, öğrenmeye hazırlama, önceki bilgileri hatırlatma ve sunulacak içerikle ilgili ilişki kurma, öğretim yapma, öğretim sırasında örnekleri çoğaltma genellemeye yer verme, yoklamalar, tekrarlar, hataların düzeltilmesi, pekiştirme
9ara sınav - KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ: C) Öğretim sonu yapılacak düzenlemeler: değerlendirme, kalıcılık, genelleme
10KAYNAŞTIRMADA ÖĞRETİMİN DÜZENLENMESİ: D) Öğretim amaçlarının gerçekleşmediği durumlarda yapılacak düzenlemeler: materyal ve/veya etkinliklerin uyarlanması, öğretim yönteminin değiştirilmesi, amaçların uyarlanması
11KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME: A)Bağımsızlığı artırma: azalan ipucuyla öğretimin kullanımı, etkinlik çizelgelerinin kullanımı B)Meşgul olmayı artırma: davranışa şekil verme, izler olmayan pekiştirmenin kullanımı
12KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME: C)Sınıf içi iletişimi artırma: iletişimi engelleyen öğretmen geri bildirimleri, ayırt edici uyaranların kullanımı, iletişimi hızlandıran öğretmen dönütleri
13KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME: D)Problem davranışları azaltmada pekiştireçlerin kullanımı: pekiştirecin geri çekilmesi (sönme), tepkinin bedeli, dönüştürülebilir sembol sistemleri, kontratlar
14KAYNAŞTIRMADA DAVRANIŞ PROBLEMLERİNİN ÜSTESİNDEN GELME: E)Problem davranışları azaltmada ayrımlı pekiştirmenin kullanımı: diğer davranışların ayrımlı pekiştirilemsi, düşük oranlı davranışların ayrımlı pekiştirilmesi, uyuşmayan davranışların ayrımlı pekiştirilmesi

Kaynaklar

1-Sucuoğlu,B. ve Kargın,T. (2008). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları, İstanbul, Morpa Yayıncılık
2-Diken,İ.H.(Ed.) (2010).İlköğretimde Kaynaştırma. Ankara, Pegem Akademi
3-Güzel,R. (2003). Kaynaştırma Ortamlarında Öğretimsel Düzenlemeler. A.Ataman (Ed.), Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Ankara. Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
4-Özyürek,M. (2005). Olumlu Sınıf Yönetimi. Ankara, Kök Yayıncılık
5-Akçamete,G. (Ed.), (2009) Genel Eğitim Okullarında Özel Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. Ankara, Kök Yayıncılık