Ders Planı / PSİKOLOJİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 2.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi ENGİN EKER
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Öğrencinin psikolojinin alanları ve psikoloji kuramları ile ilgili bilgi edinmesini sağlamak. Psikolojinin biyolojik temelleri, dikkat, algı, duyum, normal dışı davranışlar ve savunma mekanizmaları hakkında fikir sahibi olmasını sağlamak
Dersin İçeriği Psikolojinin tanımı, psikoloji tarihi, psikolojinin alanları (sosyal psikoloji, klinik psikoloji, eğitim psikolojisi vs.), psikoloji kuramları (davranışçı kuramlar, bilişsel kuramlar, varoluşçu kuram vb.), psikolojinin biyolojik temelleri, duyum ve algılama, normal dışı davranışlar, güdülenme, heyecan, savunma mekanizmaları

Haftalık Ders Konuları

1Bilim Bilimin özellikleri ve işlevi Psikoloji bilimi ve konusu, tanımı, amaçları, kökeni ve tarihçesi Psikoloji bilimine ilişkin temel kavramlar
2Psikoloji biliminin diğer bilim dalları içindeki yeri Psikoloji biliminin diğer bilim dalları ile ilişkisi
3Psikolojinin önemi Psikolojide kullanılan araştırma yöntem ve teknikleri (betimsel yöntemler, deneysel yöntemler, istatistiksel yöntemler, bilgi yorumlaması, araştırmalarda etik ilkeler)
4Kişilik kuramlarının teorik temelleri
5Kişiliği değerlendirme araçları
6Pozitif düşünme, zihinsel tutum, motivasyon, iletişim, stres yönetimi ilişkisi
7Psikolojik akımlar ve yaklaşım tarzları I (Yapısalcılık, Fonksiyonalizm, Davranışçı Yaklaşım, Psikoanalitik Yaklaşım) Psikolojik akımlar ve yaklaşım tarzları II -Gestalt -Bilişsel yaklaşım -Hümanist yaklaşım -Nörobiyolojik
8Psikolojik akımlar ve yaklaşım tarzları II (Gestalt, Bilişsel Yaklaşım, Hümanist Yaklaşım, Nörobiyolojik)
9Ruh sağlığı ve uyum arasındaki ilişki, uyum mekanizmalarının bilgisi
10Öğrenmenin tanımı ve niteliği, türleri, etkili öğrenmenin koşulları
11Davranışların biyolojik temeli (uyarıcılar, organizma ve tepkiler, sinir sistemi (nöronlar-snaps) ve bölümleri) Genetiğin davranış üzerine etkileri Duyum ve algılama (Algılama nedir?, Nasıl algılanır?) Uyaranların doğası nedir? (Ortam ve algılama nedir?, Algı, dsuygu, istek ve dürtü arasındaki farklılıklar nelerdir?)
12Sosyal davranış konusunda temel kavramlar, birey-grup ilişkileri, liderlik Algıda seçicilik, değişmezlik, örgütlenme ve algı yanılgıları, algıyı etkileyen diğer etmenler
13Güdüler (kuramsal yaklaşımlar, bilinçdışı güdülenme, Maslow'un hiyerarşisi, Homostatik Kuram, fizyolojik güdüleme, karmaşık insan güdüler) Duygular (Heyecan nedir?, Duyguların ifadesi nasıldır?, Duygusal yaşantılar nelerdir?) Kaygı ve engellenme, çatışmalar ve savunma mekanizmaları
14Normal ve anormal davranışlar, anormal davranışların sınıflandırılması Psikolojide ölçme ve değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notu

Belivermiş, H., Psikolojiye Giriş, 2011



Kitap

BAYMUR, F., Genel Psikoloji. İnkilap Yay., İstanbul, 1990

ARKONAÇ, S., Psikoloji Zihin Süreçleri Bilimi, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2003

AKBABA, S. – ANLIAK, Ş., Eğitim Psikolojisi, Lisans Yay., İstanbul, 2007

CÜCELOĞLU, D., İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2000

YAVUZER, H., Çocuk Psikolojisi, Altın Kitaplar Yay., İstanbul, 1982

CEYHAN, E., Çocuk Gelişimi ve Psikolojisi, Anadolu Ü. Açıköğretim Fak. Yay., Eskişehir, 2000

JOBERT, Ş. T., Yeni Başlayanlar için Psikoloji, İyi insanlar Yayınevi, İstanbul, 2009

BUDAK, S., Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1998

GÜRÜN, O. A., Psikoloji Sözlüğü, İnkılap Kitabevi, İstanbul

PICHOT, P., Psikolojide Kullanılan Testler, İletişim Yay., Cep Üniversitesi, İstanbul, 1995