Ders Planı / XIX. YÜZYIL TÜRK TENKİT TARİHİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? S
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. KAZİM YETİŞ
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. KAZİM YETİŞ
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı, Yenileşme dönemi edebiyat anlayışlarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriği Bu ders Namık Kemal’in dil ve edebiyat görüşleri, Ahmet Cevdet Paşa ve Belâgat-ı Osmaniyye, Talim-i Edebiyat, Hayaliyyun-Hakikiyyun vb. tartışmaları içerir.

Haftalık Ders Konuları

1Nâmık Kemal’in dil ve edebiyat görüşleri
2Nâmık Kemal’in dil ve edebiyat görüşleri ve tenkitleri
3Ahmet Cevdet Paşa'ın Belâgat-ı Osmaniyye'yesi çevresin oluşan klâsik anlayışın kendi içindeki tartışmaları
4Ahmet Cevdet Paşa'ın Belâgat-ı Osmaniyye'yesi çevresinde oluşan klâsik anlayışın kendi içindeki tartışmaları
5Recaizade'nin Talim-i Edebiyat'ı çevresinde oluşan eski-yeni tartışmaları
6Recaizade'nin Talim-i Edebiyat'ı çevresinde oluşan eski-yeni tartışmaları
7Recaizade'nin edebiyat anlayışı ve tenkitleri
8Recaizade'nin sanat-edebiyat anlayışı ve tenkitleri
9Muallim Naci'nin sanat-edebiyat anlayışı ve tenkitleri
10Muallim Naci'nin sanat-edebiyat anlayışı ve tenkitleri
11Hayaliyyun-Hakkiyyun Tartışması
12Hayaliyyun-Hakkiyyun Tartışması
13Hayaliyyun-Hakkiyyun Tartışması
14Genel tekrar

Kaynaklar

Kâzım Yetiş, Talim-i Edebiyat’ın Edebiyat Nazariyesi ve Retorik Sahasına Getirdiği Yenilikler, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu AKM yay., Ankara 1996
Namık Kemal’in Türk Dili ve Edebiyatı Üzerine Görüşleri ve Yazıları, Haz: Kâzım Yetiş, Alfa Yayınları, İstanbul, 1996.
Kâzım Yetiş, Belâgattan Retoriğe, Kitapevi Yayını, İstanbul, 1996.
Kâzım Yetiş, Dönemler ve Problemler Aynasında Türk Edebiyatı, Kitapevi Yayını, 1997.
Orhan Okay, Beşir Fuat, Dergah Yayını, İstanbul, 2008.