Ders Planı / TÜRK DİLİ TARİHİ-II

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi DINARA DUISEBAYEVA
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Türk dilinin kökeni ile tarihî dönemleri konusunda bilgi verilir ve bu dönemlere ait eserler tanıtılır.
Dersin İçeriği Karahanlı Türkçesi, Harezm-Kıpçak Türkçesi ve Çağatay Türkçesi dönemleri ele alınır ve bu dönemlere ait seçilmiş metinler incelenir.

Haftalık Ders Konuları

1"Orta Türkçe" dönemi ve "Doğu Türkçesi"nin kapsamı
2Karahanlılar, tarihi ve kültürel özellikleri
3Karahanlıların kullandıkları alfabeler ve özellikleri
4Dönemin önemli eserleri
5Karahanlı Türkçesi metinleri üzerinde sesbilimsel ve biçimbilimsel incelemeler
6Karahanlı Türkçesi metinleri üzerinde söz dizimi incelemeleri
7Harezm ve Kıpçak Türkçeleri ve kullanıldığı coğrafyalar
8Harezm ve Kıpçak Türkçelerinin önemli eserleri
9Ara sınav
10Memlük Kıpçakçası ve sözlükçülük geleneği
11Metin üzerinde uygulamalar
12Çağatay Türkçesinin genel özellikleri
13Çağatay Türkçesinin önemli eserleri
14Metin üzerinde uygulamalar

Kaynaklar

Ahmet Caferoğlu (1958, 1984), Türk Dili Tarihi I-II, İstanbul: Enderun Yayınları.
Ahmet Bican Ercilasun (2004), Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları (5.baskı 2008).
Günay Karaağaç (2010), Türkçenin Ses Bilgisi, İstanbul: Kesit Yayınları.
Günay Karaağaç (2009), Türkçenin Söz Dizimi, İstanbul: Kesit Yayınları.
Ali Fehmi Karamanlıoğlu (1994), Kıpçak Türkçesi Grameri, Ankara: TDK Yayınları.
Hatice Şirin User, (2006), Başlangıcından Günümüze Türk Yazı Sistemleri, Ankara: Akçağ Yayınları.
Türk Dil Kurumu Divanü Lugati’t-Türk Veri Tabanı.
Janos Ekcmann (2003), Çağatayca El Kitabı, çev. Günay Karaağaç, Ankara: Akçağ Yayınları.