Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH DURMUŞ
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Dersin amacı; öğrencilere dinleme/ izleme becerisinin temel kavram ve terimlerini kavratmak; yöntem, teknik ve stratejilerini öğretmek ve onlara Yapılandırmacı Yaklaşımın esas alındığı, süreç temelli dinleme- izleme etkinlikleri tasarlatmaktır.
Dersin İçeriği Dinleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.); dinlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları; bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek); dinleme kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi; dikkat; dinleme kusurları; dinleme süreçleri; dinleme becerisinin geliştirilmesi, konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma; dinleme ve izleme, beden dili özelliklerini anlamlandırma; dinleme becerisine yönelik eğitim ortamları; dinleme yöntem ve teknikleri; dinleme becerisini ölçme ve değerlendirme; dinleme etkinlikleri tasarlama.

Haftalık Ders Konuları

1Dinleme/ izleme eğitimiyle ilgili temel bilgiler (temel kavramlar, tarihsel süreç vb.)
2Dinleme/ izlemenin fiziksel ve zihinsel unsurları
3Bellek ve özellikleri (kısa süreli bellek, uzun süreli bellek; anısal bellek, anlamsal bellek ve işlemsel bellek)
4Dinleme/ izleme becerisi- kelime hazinesi ve söz varlığı ilişkisi
5Dinleme/ izleme- dikkat ilişkisi
6Dinleme/ izleme kusurları
7Dinleme/ izleme süreçleri (öncesi- sırası- sonrası)
8Dinleme/ izleme becerisinin geliştirilmesi
9Ara Sınavı
10Konuşmadaki prozodik özellikleri (vurgu, ton, ezgi vb.) tanıma
11Dinleme ve izleme, Beden dili özelliklerini anlamlandırma.
12Dinleme/ izleme becerisine yönelik eğitim ortamları, Dinleme/ izleme yöntem, teknik ve stratejileri.
13Dinleme/ izleme becerisini ölçme ve değerlendirme; Yapılandırmacı yaklaşımın esas alındığı, süreç temelli dinleme/ izleme etkinlikleri tasarlama.
14Cumhuriyet Dönemi Türkçe dersi öğretim programlarında [özellikle de 2006 ve sonrasında, Yapılandırmacı yaklaşımın esas alındığı programlarda (2006, 2015, 2017, 2018-2019)] dinleme-izleme becerisinin görünümü. Genel değerlendirme.

Kaynaklar

1- Doğan, Yusuf, (2012), Dinleme Eğitimi, Ankara: Pegem- Akademi Yayınları.
2- Gündüz, Osman; Şimşek, Tacettin, (2014), Anlama Teknikleri 2 Uygulamalı Dinleme Eğitimi, Ankara: Grafiker Yayınları.
3- Cumhuriyet Dönemi Türkçe Dersi öğretim programları (1924, 1929, 1931-1932, 1938, 1949, 1962, 1981; 2006, 2015, 2017, 2018- 2019)