Ders Planı / YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 3.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. EMRAH BOYLU
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Dersin amacı; Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak öğretilmesinin benzer ve farklı yönlerini kavramak, Türkçenin yabancı dil olarak öğretim tarihi hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamak, yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejilerden yabancılara Türkçe öğretiminde nasıl yararlanılacağını uygulamalı olarak göstermek ve Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Başvuru Metnini inceleterek ilgili metinde yer alan yeterlikler hakkında fikir sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Dersin içeriğini; yabancılara Türkçe öğretiminin temel ilkeleri, basamaklı kur sisteminin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanımı, bu alanda uygulanan sınavlar ve AOBM'de yer alan yeterlikler, dil öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikler ile ders kitaplarının incelenmesi oluşturmaktadır.

Haftalık Ders Konuları

1Dil, dil edinimi ana dili, ikinci dil, dil öğretimi, dilin yabancı dil olarak öğretimi
2Yabancılara Türkçe öğretiminin tarihi
3Yaklaşım, yöntem, teknik kavramlar
4Yabancılara Türkçe öğretiminde genel ve temel ilkeler
5Avrupa dil öğretimi ortak çerçeve metni
6Yabancılara Türkçe öğretiminde ders kitabı, çalışma kitapları ve yardımcı sözlüklerin kullanımı ve özellikleri
7Yabancılara Türkçe öğretiminde okuma ve dinleme becerileri
8Ara Sınav
9Yabancılara Türkçe öğretiminde konuşma ve yazma becerileri
10Yabancılara Türkçe öğretiminde dil bilgisi ve sözcük öğretimi
11Yabancılara Türkçe öğretiminde dil bilgisi sıralaması
12Yabancılara Türkçe öğretiminde drama ve beden dilinin önemi
13Yabancılara Türkçe öğretiminde ideal sınıf düzeni ve öğrenci sayısı
14Yabancılara Türkçe öğretiminde materyal hazırlama ölçütleri ve ölçme-değerlendirme

Kaynaklar

Kara, M. (2011) Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğrenen Yabancılara A1-A2 Seviyesinde Türkçe Öğretim Programı Örneği, Zeitschrift für die Welt der Türken, Vol. 3, No. 3, 157 – 195.
Özdemir, O. (2012). Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni B1 Seviyesinin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uygulanması Üzerine Bir Çalışma. TÜRKAR, 1(3), http://www.ted.gazi.edu.tr/index.php/files/article/download/18/17 (Erişim: 17.10.2017)
Candaş-Karababa, Z. C. (2009). “Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi ve Karşılaşılan Sorunlar”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. S. 2. 265-277.
Durmuş, M. (2013). Türkçenin Yabancılara Öğretimi: Sorunlar, Çözüm Önerileri ve Yabancılara Türkçe Öğretiminin Geleceğiyle İlgili Görüşler. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Türkçenin Eğitimi Öğretimi Özel Sayısı, Yıl: 6, Sayı: 11.
Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
Barın, E.(2004). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 1, 19-30.
AYKAÇ, N., Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Genel Tarihçesi ve Bu Alanda Kullanılan Yöntemler, Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 10/3 Winter 2015, p. 161-174, ISSN: 1308-2140, www.turkishstudies.net, DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.7842, ANKARA-TURKEY
BİÇER, Nurşat (2012). "Hunlardan günümüze yabancılara Türkçe öğretimi." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi S.1.4, s.107-133.
GÜZEL, Abdurrahman, Barın, Erol. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Akçağ Yayınları. Ankara.
Telc. (2013). Diller için Avrupa ortak öneriler çerçevesi, öğrenim, öğretim ve değerlendirme. Almanya: Telc GmbH.
Boylu, E. ve Başar, U. (2016). Türkçe öğretim merkezlerinin güncel durumu ve standartlaştırılması üzerine. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (Prof. Dr. İbrahim KAVAZ Özel Sayısı), (4)24, 309-324.