Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi GÜLŞAH DURMUŞ
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu derste, öğretmen adaylarının başta okuma-yazmayı öğrenecek çocukların gelişim özellikleri olmak üzere ilkokuma-yazma öğretim yöntemleri ve bu yöntemlerden mevcut yöntemin içeriği ve sürecinin tüm aşamalarını uygulamaya geçirebilecek bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Türkçeyi doğru ve etkili kullanmamızı sağlayan temel becerileri kazandırmak. Okuma öğretiminde farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun materyal tasarlamak. Akıcı bir yazı yazma alışkanlığı kazandırmak. Okuma ve yazmanın ömür boyu yapılması gerekli bir iş olduğunu kavratmak.
Dersin İçeriği İlk okuma ve yazma öğretimini etkileyen faktörler İlk okuma ve yazma öğretimi giriş- ilk okuma ve yazma öğretiminin önemi- öğretim yöntemlerine kısa bir bakış Öğretim programı- kazanımlar Ses temelli cümle yöntemi+işlerlik kazandırabilecek yöntem/teknikler Örnek etkinlikler İlk okuma ve yazma öğretiminde kullanılabilecek araç-gereçler/öğrenci başarısını belirleme Öğrenci performansları İlk okuma yazma öğretimlerinin eğitimdeki yeri ve önemi, eğik bitişik yazının yeri ve önemi, programının tanıtılması, ders kitaplarını inceleme, ses temelli cümle yöntemi, seslerin ve harflerin öğretimi ve bireşim çalışmaları, serbest okuma ve yazma çalışmaları, sözcük dağarcığını geliştirme teknikleri

Haftalık Ders Konuları

1İlk okuma ve yazma öğretimi dersine giriş (İlk okuma yazma öğretimlerinin eğitimdeki yeri ve önemi, eğik bitişik yazının ilk okuma yazma öğretim yöntemi içindeki yeri ve önemi)
2İlk okuma yazma programının içeriği ve ders kitapları üzerinde inceleme
3Ses temelli cümle yöntemi (aşamaları, araçları, teknikleri ve harf kümeleri)
4e sesinin ve harfinin nasıl öğretilmesi gerektiğine ilişkin açıklamalı ve uygulamalı örnek çalışma
5l sesinin ve harfinin nasıl öğretilmesi gerektiğine ilişkin açıklamalı ve uygulamalı örnek çalışma e ve l sesleri ile bireşim çalışması açık hece, kapalı hece, sözcük üretimleri
6a ve k seslerinin ve harflerinin nasıl öğretilmesi gerektiğine ilişkin uygulamalı örnek çalışma; hece, sözcük, tümce üretimi: e, l, a harfleri ile bireşim çalışmaları; e, l, a, k harfleri ile bireşim çalışmaları
7a ve k seslerinin ve harflerinin nasıl öğretilmesi gerektiğine ilişkin uygulamalı örnek çalışma; sözcük, tümce ve metin üretmede uyulması gereken ilkelelerin öğrenilmesi
8Ara sınav
9e, l, a, k, i, n; o, m, u, t, ü, y seslerinin ve harflerinin öğretiminin tamamlandığı varsayımı ile sözcük, tümce ve metin basamaklarında uygulamalı çalışma yapılması; büyük harf, rakam ve noktalama işaretlerinin verilişi
10Serbest okuma yazma çalışmaları (öğretim süreci)
11Serbest okuma yazma çalışmaları (öğretim süreci)
12Serbest okuma yazma aşamasında öğrenme alanlarına göre kazanımların öğrencilere nasıl kazandırılması gerektiğine ilişkin uygulamalı örnek çalışma
13Serbest okuma yazma döneminde sözcük dağarcığını geliştirme teknikleri
14Genel değerlendirme

Kaynaklar

Hayati Akyol, Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2018.

Firdevs Güneş, Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma, Ankara: Nobel Akademi Yayınları, 2007.

Feyzi Öz, Kazım Çelik; Uygulamalı İlkokuma Yazma Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık, 2015.

2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar)

2017 Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1,2,3,4,5,6,7 ve 8. Sınıflar)

2015 Türkçe Dersi (1- 8. Sınıflar) Öğretim Programı

2006 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6- 8. Sınıflar)