Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı; Öğretmen adaylarına çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevini örneklerle göstermek.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi. Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi. Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması. Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.

Haftalık Ders Konuları

1Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi.
2Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi.
3Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özelliklerin(tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle incelenmesi.
4Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerinin tartışılması.
5Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar.
6Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
7a)Ninniler b)Maniler c)Parmak Oyunları d)Tekerlemeler, e)Bilmeceler
8Masal ve parodiler Taşıması gereken nitelikler, Hangi yaş grubuna yönelik olduğu ve çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
9Ara Sınav
10Fabl Şiir Taşıması gereken nitelikler, Hangi yaş grubuna yönelik olduğu ve çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
11Efsane ve Destan Taşıması gereken nitelikler, Hangi yaş grubuna yönelik olduğu ve çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
12Hikaye ve Roman Taşıması gereken nitelikler, Hangi yaş grubuna yönelik olduğu ve çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
13Gezi yazıları, Doğa ve Fen olaylarını anlatan kitaplar; Biyografi Otobiyografi Çizgi Hikaye ve Çizgi roman Taşıması gereken nitelikler, Hangi yaş grubuna yönelik olduğu ve çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi.
14Anı , Günlük , Mizahi fıkralar Dramatizasyon Çocuk tiyatrosu, çocuk piyesleri Çocuk Gazeteleri ve Çocuk Dergileri

Kaynaklar

1-Aytekin, H. (2016). Çocuk ve Gençlik Edebiyatı, Ankara:Anı Yayıncılık.
2-Çer, E. (2016). Türkçe Öğretimi ve Çocuk Edebiyatı, Ankara:Anı Yayıncılık.