Ders Planı / FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETİMİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 6.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. HAMİDE ERTEPINAR
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. DEVRİM AKGÜNDÜZ
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Oluşturmacı (Yapılandırmacı) öğrenme anlayışı temelinde hazırlanan ve çeşitli illerde pilot uygulamasına geçilen ilköğretim Fen ve Teknoloji müfredatının ilgili öğrenme anlayışı çerçevesinde incelenmesi, gerek fen gerekse özel eğitim alan yazınında yer alan öğretim yöntem ve aktivitelerinin çeşitli fen kavramlarına uygulanması olarak ifade edilebilir.
Dersin İçeriği Zihinsel engellilerde fen bilgisi öğretimi dersinin tanıtımı, Öğrenmek ne demektir? Pozitivist ve oluşturmacı felsefi görüşleri, Zihinsel engelli öğrencilere fen öğretiminde oluşturmacılığın kullanım biçimleri, Fen ve teknoloji ders kitaplarının incelenmesi, Fen kavramlarının içerik ve zihinsel yük açısından incelenmesi, Oluşturmacılık temelinde kavram öğretimi, sınıf içi uygulamalar, Bilişsel oluşturmacı anlayış ve kavram karikatürleri, Sosyal Oluşturmacı (Vygotsky) öğrenme teorisi ve sınıf içi uygulamalar, Anlamlı öğrenme: Ausubel’in öğrenme teorisi, Sunuş-yoluyla öğretim ve kavram haritası, sınıf içi örnek uygulamalar ve değerlendirilmesi, Bruner'in öğrenme kuramı ve buluş yoluyla öğretim, Fen öğretiminde laboratuvar çalışmaları, Çoklu zeka kuramı ve fen eğitimindeki kullanımları, Görsel malzemelerin fen öğretiminde kullanımı.

Haftalık Ders Konuları

1Zihinsel engellilerde fen bilgisi öğretimi dersinin tanıtımı
2Öğrenmek ne demektir? Pozitivist ve oluşturmacı felsefi görüşleri
3Zihinsel engelli öğrencilere fen öğretiminde oluşturmacılığın kullanım biçimleri
4Fen ve teknoloji ders kitaplarının incelenmesi
5Fen kavramlarının içerik ve zihinsel yük açısından incelenmesi
6Oluşturmacılık temelinde kavram öğretimi, sınıf içi uygulamalar
7Bilişsel oluşturmacı anlayış ve kavram karikatürleri
8Sosyal Oluşturmacı (Vygotsky) öğrenme teorisi ve sınıf içi uygulamalar
9Anlamlı öğrenme: Ausubel’in öğrenme teorisi
10Sunuş-yoluyla öğretim ve kavram haritası, sınıf içi örnek uygulamalar ve değerlendirilmesi
11Bruner'in öğrenme kuramı ve buluş yoluyla öğretim
12Fen öğretiminde laboratuvar çalışmaları
13Çoklu zeka kuramı ve fen eğitimindeki kullanımları
14Görsel malzemelerin fen öğretiminde kullanımı

Kaynaklar

Demirel, Ö. (2005) Eğitimde yeni yönelimler, PegemA Yayıncılık
Fen ve teknoloji ders kitapları
Kabapınar, F. (2007) Fen öğretiminde kavram karikatürleri, İlköğretim çağına genel bir bakış (eds. A. Oktay ve Ö. Polat Unutkan). S.243-264.
Özdaş, A. (2008) Fen ve Teknoloji Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi