Ders Planı / İLETİŞİM BECERİLERİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 3.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi CANAN TERCAN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Ders, sosyal hizmetler öğrencilerine iletişimin önemini, etkili iletişimin ne olduğunu, gerek öğrencilik gerekse de meslek hayatları boyunca en fazla kullanacakları kavramlardan birisi olan iletişimi değişik modellerle birlikte teorik olarak aktarmayı ve öğrenilmesini sağlamayı, bununla birlikte ve özellikle sosyal hizmet müdahalesinin en önemli araçlarından ve amaçlarından birisi olan öğrencilerin kendilerini tanımaları ve farkındalıklarını artırmaları yanında; etkili iletişim, problem çözme ve çatışma çözme ve arabuluculuk gibi temel becerileri öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği İletişimin kavramsal yönü (tanımı, amacı, özellikleri), iletişimin öğeleri, iletişimi etkileyen faktörler, etkileşim, iletişim teknikleri, sözlü sözsüz iletişim, iletişimde vücut dili, kişilerarası sorun çözme ve çatışma çözme becerileri.

Haftalık Ders Konuları

1Tanışma ve ders içeriğinin paylaşılması
2İletişim nedir, ne değildir? İletişimde temel kavramlar. İletişim Nedir? İletişimin Öğeleri İletişim Türleri: -Kişi İçi İletişim -Kişilerarası İletişim -Örgüt İçi İletişim -Kitle İletişimi İletişimi Etkileyen Temel Faktörler (Biliş, algı, Duygu, Bilinçdışı, İhtiyaçlar], İletişim Becerileri, Kişisel Faktörler, Kültürel Faktörler, Roller, Sosyal ve Fiziksel Çevre, Mesajın Niteliği)
3Dinleme ve Anlatma 1 -İletişimde Dikkat Edilecekler -Etkin Dinleme -İletişim Engelleri -Ben Dili
4Dinleme ve Anlatma 2 Benlik Durumları Kabul İletileri Yaşam Pozisyonları Zamanı Yapılandırma Eleştiri ve Takdir
5Empati
6İletişim Kalıpları
7İletişim Kalıpları
8Öfke ve Kontrolü
9Kişilerarası Çatışma Çözme ve Arabuluculuk 1
10Kişilerarası Çatışma Çözme ve Arabuluculuk 2
11Kişilerarası Çatışma Çözme ve Arabuluculuk 3
12Sosyal Hizmet Uygulamalarında İletişim 1
13Sosyal Hizmet Uygulamalarında İletişim 2
14Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Davis, M., Paleg, K. ve Fanois, P. (2015). İletişim Becerileri. (Ed: Sibel Erkal İlhan) Alter Yayınları
Gürüz, D. ve Eğinli, A. T. (2018). İletişim Becerileri: Anlamak, Anlatmak, Anlaşmak. Nobel Akademik Yayıncılık
Acar, N. V. (2006). Çocukla İletişim. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 155-169). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım
Akkoyun, F. (2005). Transaksiyonel Analiz. Psikolojide İşlemsel Çözümleme Yaklaşımı. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
Dökmen, Ü. (2006). İletişim Çatışmaları ve Empati. Ankara. Sistem Yayıncılık
Kaya, A. (2010). Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara. Pegem Akademi Yayıncılık.
Öğülmüş, S. (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
Öner, U. (2006). Çatışma Çözme ve Arabuluculuk Eğitimi. In. Kuzgun, Y. (Eds.). İlköğretimde Rehberlik (6. basım pp. 189-234). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
Özmen, A. (2009). Öfke ile Başa Çıkma. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
Satir, V. (2001). İnsan Yaratmak. İstanbul. Beyaz Yayınları
Schopenhauer, A. (2012) Eristik Diyalektik. İstanbul. Sel Yayıncılık.
Taştan, N. (2006). Çatışma Çözme Eğitimi ve Akran Arabuluculuğu. Ankara. Nobel Yayın Dağıtım.
Telman, N., Ünsal, P. (2005). İnsan İlişkilerinde İletişim. İstanbul. Epsilon Yayıncılık.