Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. EBRU DÜZGÜN DELİBAŞ
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları -

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Kullanıcı çeşitliliğini göz önüne alarak tasarım yapabilme yeteneğinin geliştirilmesi ve bu kitle hakkında bilgi vermek hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği Evrensel tasarım kavramı; erişilebilir tasarım ve uyarlanabilir tasarım ile ilişkisi; prensipleri ve prensiplerin projeler oluşturularak mekansal organizasyon, kullanıcı ölçüleri ve tasarım arasındaki ilişkiye etkileri.

Haftalık Ders Konuları

1Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri . sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
2Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
3Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
4Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
5Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Yurtiçi ve yurtdışı engelli standartları ve uygulama görselleri sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
6Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma
7Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, verilen proje üzerinde çalışma
8ARA SINAV HAFTASI-VİZE
9Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, verilen proje üzerinde çalışma
10Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Engelliler için neleri yapabileceklerinin irdelenmesi Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
11Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
12Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
13Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Genel tekrar Yüz yüze değerlendirme
14Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Genel tekrar Yüz yüze değerlendirme

Kaynaklar

1-2. Giuliani, R. W. (2001). Universal design: New York. New York: Mayor Publication.
3. Kennig, B. & Ryhl, C. (2002). AAoutils: Teaching universal design. http://acessibilidade.cm-lisboa.pt/fileadmin/DAS-NA/Biblioteca/Design_Inclusivo/Exemplos_AAOUTILS.pdf
6. Story, M. S. (1998). Maximizing usability: the principles of Universal Design. Assistive Technology, 10, 4-12.
8. The Center for Universal Design. (1997). Principles of Universal Design. NC State University. http://www.ncsu.edu/project/design-projects/udi/center-for-universal-design/the-principles-of-universal-design/
9. Welch, P., & Jones, S. (2001). Advances in universal design education in the United States. In W. F. E. Presier and E. Ostroff, (Ed.) Universal Design Handbook (pp. 51.1-51.24). New York: McGraw-Hill.
10. Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel Tasarım. Tasarım kuram, 3/6.
11. Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Tasarıma Kapsayıcı Yaklaşım: Herkes için tasarım. Mimarlık Dergisi, 361.