Ders Planı / RESTORASYON

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 5.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. FATMANUR ERTEM
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Korumanın felsefi gelişimi, çağdaş koruma kuramları ve farklı işlevle yeniden kullanılan tarihi yapılarda yeni işlev seçim kriterleri, müdahale yöntem ve tekniklerini anlatmak
Dersin İçeriği Tarihi yapı korumanın kuramsal temeli. Çağdaş koruma kuramının 19. yüzyıldan günümüze kadar gelişimi. Koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı. Tarihi yapılara müdahale yöntem ve teknikleri. Tarihi yapıların farklı işlevle yeniden kullanımlarında işlev seçiminde dikkat edilecek faktörler. Yeniden kullanımın iç mekana etkileri. Yeniden kullanım proje örneklerinin analiz edilip değerlendirilmesi

Haftalık Ders Konuları

1Dersin işleyişinin ve içeriğinin açıklanması. Tarihi yapı korumanın kuramsal temeli hakkında genel bilgi verilmesi
2Korumayla ilgili örgütlenme, koruma ölçütleri ve korunacak değerlerin tanımı. Tarihi yapılara müdahale yöntem ve teknikleri. Ülkemiz sınırları içinde restorasyonu yapılmış iyi ve kötü uygulamalarla ilgili öğrenci çalışmalarının sunumu.
3Tarihi yapılarda yeniden kullanım kavramı. Yeniden kullanımı gerektiren nedenler, yeniden kullanım yöntemleri. Tarihi yapıların yeniden işlevdirilmesine ait iyi ve kötü uygulmalarla ilgili öğrenci çalışmalarının sunumu.
4Farklı işlevle yeniden kullanılan yapı örnek uygulamalarının tartışılması. Öğrencilerin çalışacakları yapılarla ilgili ön araştırma raporları, veri ve analiz çalışmalarının değerlendirilmesi.
5Tarihi yapıların yeniden kullanımları için işlev seçiminde dikkat edilecek faktörler. Öğrencilerin yapmış oldukları analizler sonucu binalarına uygun fonksiyona karar verilip, bu fonksiyona uygun ihityaç programının olışturulması.
6Yeniden kullanım nedeniyle uygulanan müdahale yöntemlerinin örnek uygulamalar üzerinde gösterilmesi. Öğrencilerin üzerinde çalıştıkları yapı ile ilgili, yapmış oldukları çalışmaların değerlendirilmesi, tashih.
7Yeniden kullanım nedeniyle yapıların mekansal kurgusuna müdahalelerin örnek uygulamalar üzerinde gösterilmesi. Öğrencilerin üzerinde çalıştıkları yapı ile ilgili plan eskiz çalışmalarının değerlendirilmesi, tashih.
8Vize haftası-
9Öğrencilerin üzerinde çalıştıkları yapı ile ilgili çevre analiz, işlev ve fonksiyon şema vb değerlendirmelerinin dosya sunumu.
10Yeniden kullanım nedeniyle yapıların mimari strüktür ve elemanlarına müdahalelerin örnek uygulamalar üzerinde gösterilmesi. Öğrencilerin üzerinde çalıştıkları yapılarla ilgili ölçekli plan, kesit eskiz çalışmaları.
11Yapılara verilen yeni işleve bağlı yapılan yeni ek, old&new kavramı. Öğrencilerin üzerinde çalıştıkları yapıya yapılabilecek yeni ek kavramının oluşturulması. Tasarımda kullanılacak malzemelerin seçilmesi.
12Yeniden kullanım nedeniyle yapıların cephelerine ve yakın çevrelerine yapılan müdahalelerin örnek uygulamalar üzerinde gösterilmesi. Öğrenci çalışmalarının değerlendirilmesi. Gerekli görülen yerlerden 1/2, 1/5, 1/10 ölçekte detay çizimlerinin yapılması
13Yeniden kullanıma yönelik yapılan çalışmalara ait pafta düzenlerinin, fotoğraf albümü ve tüm çizimlerin teslim kurallarına uygun hazırlıklarının yapılması
14Restorasyon dersi kapsamında yapılan tüm çalışmaların bir kitapçık halinde hazırlıklarının derste yapılması

Kaynaklar

1- Ahunbay Z., (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, YEM Yayın, İstanbul.
2- Mardan E., Özgönül N., (2005). Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara
3- Kuban D., (2000). Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu, Yem Yayın, İstanbul.
4- Altınoluk Ü., (1998). Binaların Yeniden Kullanımı, YEM Yayın, İstanbul
5- Eyüpgiller K., (2015). Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri