Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MUSTAFA POYRAZ KOLLUOĞLU
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerine hem mesleki alanlarına yönelik hem de sosyal ortamlarına ilişkin sosyolojik ve eleştirisel bir tahayyül kazandırılması bu dersin öncellikli amaçları içinde yer alır.
Dersin İçeriği Bu ders ilhamını ünlü düşünür Michel Foucualt’nun ortaya attığı “biyopolitika” kavramından alarak hasta-hastalık rolleri, hastalığın toplumsal ve toplumsal cinsiyet kökenleri, gündelik hayatın “tıbbileştirilmesi”, sağlık antropolojisi ve güncel sağlık politikaları gibi pek çok sağlık sosyolojisi konusunu irdelemeyi hedefler

Haftalık Ders Konuları

1Ders Tanıtımı
2Sosyoloji Nedir ve Neyi İnceler?
3Modern Toplumun Ortaya Çıkışı ve Sosyoloji Kuramları
4Kliniğin Doğuşu”, “Biyoiktidar” ve Öjenik
5Hastalık, Beden ve Sağlığın Toplumsal Kökenleri I
6Hastalık, Beden ve Sağlığın Toplumsal Kökenleri II
7Hemşireliğin Toplumsal Cinsiyet Boyutları
8Gündelik Yaşamın “Tıbbileştirilmesi”
9Arasınav
10Eski Çağlarda İnsan Sağlı ve Alternatif Tıp
11Alternatif ve Geleneksel Tıp Metotları
12Neoliberalizm ve Sağlık Üstüne Etkileri
13Neoliberal Dönemde “Hastalık” Anlatıları
14Genel Değerlendirme ve Sunum Önerileri

Kaynaklar

Anthony Giddens, Sosyoloji, İstanbul: Kırımızı Yayınları, 2008.

Cenk Özbay, Ayşecan Terzioğlu, Yeşim Yasim (Ed.), Neoliberalizm ve Mahremiyet: Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik,, İstanbul: Metis, 2011

Deniz Sezgin, Tıbbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık, Ayrıntı Yayınları, 2011