Ders Planı / HEMŞİRELİKTE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 2.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. AKLİME SARIKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere araştırmaları kritik edebilme, araştırma süreci ve etik ilkeler doğrultusunda araştırmaya katılma, etkin rol alabilme, araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımını iyileştirmek için kullanabilme bilgi ve becerilerini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders hemşirelik disiplininde bilimsel araştırmanın önemi, araştırma süreci, literatür tarama, konu belirleme, araştırma sorusu ve hipotez geliştirme, nicel ve nitel araştırma tasarımları, örneklem belirleme, veri toplama yöntemleri, veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenirliği, bulguların sunumu, araştırma ve yayın etiği, araştırmaları kritik edebilme ve hemşirelikte kanıta dayalı uygulama kılavuzlarını kullanabilmeyi kapsar.

Haftalık Ders Konuları

1Ders hedefleri ve öğrenci sorumluluklarının açıklanması / grup kurallarının belirlenmesi, dersin değerlendirilmesi ve ödevin açıklanması Hemşirelik disiplini ve araştırma: Bilim felsefesi, bilimsel yaklaşım, araştırmada temel kavramlar, hemşirelik araştırmaları ve önemi
2Araştırma konusunun belirlenmesi ve literatür tarama ve inceleme, araştırma amacı/araştırma soruları/ hipotezler ve araştırma sınırlılıklar; makale örneği
3Nicel Araştırma Tasarımları; Temel kavramlar; makale örneği
4Nicel Araştırma Tasarımları; Deneysel olmayan, yarı deneysel ve deneysel araştırma tasarımları; makale örneği
5Nitel Araştırma Tasarımları: nitel araştırma felsefesi, tipleri, veri toplama yöntemleri, verilerin analizi yorumlanması ve raporlanması; makale örneği
6Araştırma makalelerin eleştirel değerlendirilmesi; makale örneği
7Araştırma ve yayın etik ilkeleri: yayın etiği, etik kurul, kurum ve araştırmaya katılan gönüllülerden izin alma; makale örneği
8Araştırmada örnekleme yöntemleri ve örneklem hesaplanması; makale örneği
9Ara Sınav
10Veri toplama yöntem ve araçları: Veri tipleri, anket, ölçek, gözlem, biyofizyolojik yöntemler
11Veri toplama araçlarında güvenirlik geçerlilik, özgüllük ve duyarlılık; makale örneği
12Araştırma raporunu yazma: özet, giriş, amaç, yöntem, bulguların yazımı ve tablo, grafik ile gösterimi, tartışma, sonuç ve öneriler. sözel poster bildiri ve makale olarak yayımlanması; makale örneği
13Kanıta dayalı uygulama ve kanıta dayalı kılavuz örneği
14Grup çalışması deneyimin paylaşılması ve dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

1. Erdoğan S., Nahcivan N., Esin N. (2015). Hemşirelikte Araştırma, Süreç Uygulama Ve Kritik. Nobel Tıp Kitapevi. İstanbul, Çapa. ISBN: 978-605-335-046-0.
2. Çev. Eds. Aslan Ö. Bebiş H. (2016) Hemşirelik Araştırmasının Esasları, Hemşirelik Uygulaması İçin Kanıtın Değerlendirilmesi [Eds. Polit DF., Tetano Beck C., Essentials Of Nursing Reaearch, Apprassiing Evidence For Nursing Practice.ISBN 978-1-4511-7679-7. Williams&Wilkings. 4th Edition] ISBN: 978-605-9160-17-9. 8.Baskı. Pelikan Kitabevi Ankara.
3. Özdamar Kazım ( 2015). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi Cilt 1 – 2. 10. Baskı. Nisan Kitabevi Yayınları. Ankara.