Ders Planı / ROLE HAZIRLIK–I

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 5.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Prof. MEHMET BİRKİYE
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. NAZIM UĞUR ÖZÜAYDIN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Oyuncu adayının bir rol kişisini anlaması ve değerlendirmesi için gerekli pratik çalışmaları ve yöntemleri kapsayan bir derstir. Oyuncu adayının Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu adlı oyunculuk yöntemlerini ve bu yöntemlerde kullanılan oyunculuk tekniklerini uygulayarak duygularını harekete geçirebilmesi; oynadığı karakterin eylemlerini sahici, doğal ve spontane bir biçimde gerçekleştirebilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği Gerçekçi oyun metinlerinden seçili tirat ve sahnelerden örneklerle uygulama çalışmalarını kapsar.

Haftalık Ders Konuları

1İmgelem çalışmaları. Öğrenci, kendisine ait olmayan, başka bir öğrenciye ait bir anıyı, imgeleminde yaratarak, kendi yaşadığı bir anıymışçasına anlatmaya çalışır. Bu çalışma, öğrencinin, oynayacağı bir karakterin yaşamını-dünyasını imgeleminde yaratarak içselleştirmesi, karakterin yaşamını imgesel olarak yaşayarak duygularını harekete geçirmesi için bir ön hazırlıktır.
2İçselleştirme çalışmaları: Verili Koşullar Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakteri, karakterin oyun metninde verili olan koşullarını-yaşamını imgelemek suretiyle içselleştirerek, duygularını harekete geçirmeye çalışır. Verili Koşullar tekniği üzerine yapılan bu çalışma, aynı zamanda, oyuncunun, Verili Olmayan Koşullar tekniğini kullanması için için bir ön hazırlıktır. Shylock (Venedik Taciri- W. Shakespeare) – Jan Dark (Jan Dark- Bernard Shaw) tiratları üzerinden uygulama.
3İçselleştirme çalışmaları: Verili Koşullar Tekniği. Shylock (Venedik Taciri- W. Shakespeare) – Jan Dark (Jan Dark- Bernard Shaw) tiratları üzerinden uygulama.
4İçselleştirme çalışmaları: Verili Olmayan Koşullar Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakteri, karakterin oyun metninde verili olan koşulları-yaşamıyla birlikte, karakterin yaşamının oyun metninde verili olmayan kısmını da imgelemek, karakterin tüm yaşamını imgeleminde yaratmak suretiyle içselleştirerek, duygularını harekete geçirmeye; sahnede o karakter olarak konuşmaya, dertlerini, isteklerini, amaçlarını, düşüncelerini anlatmaya, sorulan sorulara cevap vermeye, karakteri haklı çıkarmaya çalışır. Verili Koşullar ve Verili Olmayan Koşullar teknikleri üzerine yapılan bu çalışmalar, aynı zamanda, oyuncunun, karakterin koşullarını kullanarak Sihirli Eğer tekniğini uygulaması için bir ön hazırlıktır. Sonya (Vanya Dayı- A. Çehov) – Andrey (Üç Kızkardeş- A. Çehov) tiratları üzerinden uygulama.
5İçselleştirme çalışmaları: Verili Olmayan Koşullar Tekniği. Sonya (Vanya Dayı- A. Çehov) – Andrey (Üç Kızkardeş- A. Çehov) tiratları üzerinden uygulama.
6İçselleştirme çalışmaları: Sihirli Eğer Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakteri, Sihirli Eğer tekniğini kullanarak oynar. Böylece oyuncu, karakterin koşullarını içselleştirerek duygularını harekete geçirir ve karakterin eylemlerini, karakterin koşullarıyla gerekçelendirir. Bu çalışma, aynı zamanda, oyuncunun, Gerekçelendirme tekniğini kullanması için bir ön hazırlıktır. Betty (Kökler- A. Wesker) – Edmund (Kral Lear- W. Shakespeare) tiratları üzerinden uygulama.
7İçselleştirme çalışmaları: Sihirli Eğer Tekniği. Betty (Kökler- A. Wesker) – Edmund (Kral Lear- W. Shakespeare) tiratları üzerinden uygulama.
8Kişiselleştirme çalışmaları: Gerekçelendirme Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakterin eylemlerini, karakterin koşullarını değil, başka-kişisel koşullar kullanarak gerekçelendirmek; böylece, karakterin koşullarını kişiselleştirerek duygularını harekete geçirmek için Gerekçelendirme tekniğini kullanır. Bu çalışma, aynı zamanda, oyuncunun, Coşku Belleği tekniğini kullanması için bir ön hazırlıktır. Treplev (Martı- A. Çehov) tiradı üzerinden uygulama.
9ARA SINAV
10Kişiselleştirme çalışmaları: Gerekçelendirme Tekniği. Treplev (Martı- A. Çehov) tiradı üzerinden uygulama.
11Etki-Tepki çalışmaları. Öğrenci, sahnede, başka bir karakterden gelen etkileri almak-algılamak ve bu etkilere tepki vermek için, partnerine ve sahnedeki diğer etkenlere odaklanmaya (görme, dinleme vb.) ve bunlara spontane olarak tepki vermeye çalışır. Hamlet-Horatio (Hamlet- W. Shakespeare) – Sonya-Yelena (Vanya Dayı- A. Çehov) sahneleri üzerinden uygulama.
12Etki-Tepki çalışmaları. Hamlet-Horatio (Hamlet- W. Shakespeare) – Sonya-Yelena (Vanya Dayı- A. Çehov) sahneleri üzerinden uygulama.
13Eylemde Ölçü çalışmaları. Öğrenci, eylemlerini gerçekleştirirken, partneri üzerinde yaratmak istediği etkileri yaratmaya ve böylece partnerinden almak istediği tepkileri almaya; partneri üzerinde yaratmak istemediği etkileri yaratmaktan ve böylece partnerinden almak istemediği tepkilerden kaçınmaya çalışır. Treplev-Arkadina (Martı- A. Çehov) sahnesi üzerinden uygulama.
14Eylemde Ölçü çalışmaları. Treplev-Arkadina (Martı- A. Çehov) sahnesi üzerinden uygulama.

Kaynaklar

1- Konstantin Stanislavski - Bir Rol Yaratmak
2- Sonia Moore - Stanislavski Sistemi
3- Stella Adler - Aktörlük Sanatı
4- Rose Whyman - Oyunculukta Stanislavski Sistemi
5- Nazım Uğur Özüaydın - Stanislavski Sistemi ve Metot Oyunculuğu