Ders Planı /

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi
Dersin AKTS Kredisi
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ?
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. RAGIP ÖZYÜREK
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı, okul psikolojik danışmanlarının yürüttükleri çalışmalara yönelik beceri uygulamaları yapmaktır. Bu amaçla öğrenciler, -Büyük grup rehberliği (yaklaşık 8-12 arasında öğrenci) yöntemi ile psikoeğitim programları uygularlar. -Sınıf rehberliği yöntemi ile üniteler uygularlar. -Küçük grup psikolojik danışması (yaklaşık 3-7 arasında öğrenci) ile psikoeğitim programı uygularlar. -Okuldaki öğrencilerin akademik ve kariyer planlarına ilişkin periyodik bireysel görüşmeler yaparlar. -Test dışı teknikler ve psikolojik test uygularlar. -Bir veli ile görüşme yaparlar, veli semineri verirler. -Uyguladıkları psikoeğitim programları ile ilgili program değerlendirme uygulamaları yaparlar, öğretmen ve yöneticilere yaptıkları çalışmalarla ilgili brifing verirler. -Akran geribildirimi verirler.
Dersin İçeriği Süpervizyon altında, tüm eğitim kademelerine uygun akademik, kariyer ve kişisel / sosyal gelişim ile ilgili psikoeğitim programlarını geliştirme, küçük grup psikolojik danışması, büyük grup rehberliği ve sınıf rehberliği yöntemleriyle bu programları uygulama, periyodik bireysel görüşme yapma, bireyi tanıma teknikleri uygulama, veli görüşmesi yapma ve veli konferansı verme, program değerlendirme çalışmaları yapma ve yaptıkları uygulamalar konusunda öğrencilerin birbirlerine geribildirim vermesi.

Haftalık Ders Konuları

1-Ders kapsamının genel tanıtımı.
2-Oturum hazırlık planları. -Gereksinim analizi ile ilgili hazırlanan anket ve açık uçlu sorular. -Büyük grup rehberliği yöntemiyle oturumların yapılacağı öğrencilerin özellikleri.
3-Büyük grup rehberliği oturumlarındaki etkinlik uygulamaları ve gereksinim analizleri. -Geliştirilecek ünitenin ilk bir-iki oturumundaki etkinliklerin içerik ve sıraları. -Yazılan kazanımlar / yeterlikler. -Hazırlanan otobiyografiler.
4-Önceki haftaların devam eden uygulamaları. -Geliştirilen ünite, kazanımlar / yeterlikler ve program değerlendirme anketi. -Otobiyografi uygulaması.
5-Büyük grup rehberliği oturumlarının uygulamaları, geliştirilen yeni üniteler, kazanımlar / yeterlikler ve program değerlendirme anketleri. -Hazırlanan sınıf rehberliği ünite ya da etkinlikleri. -Hazırlanan PTL ve BNA.
6-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar. -Sınıf rehberliği oturumlarındaki etkinlik uygulamaları. -PTL ve BNA uygulamaları.
7-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar. -Uygulama öğrencilerinin birbirlerine verdikleri geribildirimler.
8Arasınav haftası olabilir.
9-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar.
10-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar. -Hazırlanan periyodik bireysel görüşmelerde sorulacak açık uçlu sorular. -Hazırlanan “Kimdir bu?” ve sosyometri soruları.
11-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar. -Periyodik bireysel görüşmeler. -“Kimdir bu?” ve sosyometri uygulamaları.
12-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar.
13-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar.
14-Önceki haftalardan devam eden uygulamalar.

Kaynaklar

American School Counselor Association. (2012). The ASCA national model: A framework for school counseling programs (3. b.). Alexandria, VA: Yazar.
Erkan, S. (2006). Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri (8. baskı b.). Ankara: Pegem A Akademi.
Erkan, S. (2017). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
Gysbers, N. C. (2012). Embrace the past, welcome the future: A brief history of school counseling. In The ASCA National Model: A Framework for School Counseling (3. b.). Alexandria, VA.
Gysbers, N. C., & Henderson, P. (2001). Comprehensive guidance and counseling programs: A rich history and a bright future. Professional School Counseling(4), 246-256.
Gysbers, N. C., & Henderson, P. (2012). Developing and Managing Your School Guidance Program (4th ed. b.). Alexandria, VA: ACA.
Korkut, F. (2015). Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı.
Myrick, R. D. (1997). Developmental guidance and counseling: A practical approach (3. b.). Minneapolis, MN: Educational Media Corporation.
Nazlı, S. (2014). Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik ve Psikolojik Danışma Programları. (5. b.). Ankara: Anı.
Öz, F. S. (2008). Öfke yönetimi eğitiminin ergenlerde öfke ile başa çıkma ve iletişim becerilerine etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi SBE.
Özyürek, R. (2006). İlgi envanterlerinin profil puanlarını yorumlama yetkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6, 809-845.
Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. F. Korkut-Owen, R. Özyürek, & Owen, D. içinde, Gelişen Psikolojik Danışma ve Rehberlik: Meslekleşme Sürecinde İlerlemeler (Cilt 2, s. 51-81). Ankara: Nobel.
Özyürek, R. (2015). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. El kitabı (2 b.). Ankara: Pegem Akademi.
Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. (2. b.). Ankara: Nobel.
Özyürek, R. (2017). Okul psikolojik danışmanlığı program yönetimi ve yaşam becerileri programları-Ders notları. İstanbul.
Özyürek, R., Tüfeközdemir Sarıoğlu, F., Özgeday, N., Akçay, O., Bostancı, H., & Üstüner, V. (2014). Sınıf rehberliği ünitelerini temel alan okul psikolojik danışmanlığı programı modeli uygulamaları: Verimli ders çalışma ve zamanı kullanma becerileri sınıf rehberliği ünitesi-ilkokul e-kitabı. İzmir: Yazar.
Özyürek, R., Çalışkan, S., & Türkoğlu, E. (2015). Sınıf Rehberliği Ünitelerini Temel Alan Okul Psikolojik Danışmanlığı Programı Modeli Uygulamaları: Kariyer Farkındalığı Geliştirmeye Yönelik Bir Sınıf Rehberliği Ünitesi-Anadolu Lisesi e-kitabı. Manisa: Yazar.
Özyürek, R., Sanal, S. D., Çelikkıran, İ., Dincel, A., & Gölcük, N. (2013). İzmir ili Bayraklı ilçesi okullarda psikolojik danışma ve rehberlik programı uygulamaları e-kitabı. İzmir: Yazar.
Özyürek, R., Tüfeközdemir Sarıoğlu, F., Özgeday, N., Kayalar, A., Bostancı, Ü., & Üstüner, V. (2013). İzmir ili Bornova ilçesi okullarda psikolojik danışma ve rehberlik programı uygulamaları temel önleme e-kitabı. İzmir: Yazar.
Şentürk Aydın, R. (2013). Yaşam becerileri psikoeğitim programının boşanmış aile çocuklarının uyum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Şimşek, G., Özyürek, R., & Türkoğlu, F. (2016). Sınıf rehberliği ünitelerini temel alan kapsamlı gelişimsel okul psikolojik danışmanlığı model uygulamaları: Duyguları tanıma ve ifade etme sınıf rehberliği ünitesi e-kitabı. İlkokul. Manisa: Yazar.
Taştan, N. (2006). Çatışma çözme eğitimi ve akran arabuluculuğu. (U. Öner, Dü.) Ankara: Nobel.
Temüroğlu Sundur, L. Y. (2012). Çatışma çözme ve arabuluculuk becerileri Modül 7. Özellikle kız çocuklarının okullulaşma oranının artırılması projesi. Öğrenci destek programı. https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0Bx-dy0B-9U7JYTdHODdNTDAxM2M?usp=drive_web. 16.12.2015 tarihinde erişildi.
Türnüklü, A., Kaçmaz, T., İkiz, E., & Balcı, F. (2009). Liselerde öğrenci şiddetinin önlenmesi. Anlaşmazlık çözümü, müzakere ve akran-arabuluculuk programı. Ankara: Maya.