Ders Planı / GÜZEL KONUŞMA

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 2.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Bölümde Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? S
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. İNCİ ERTUĞRUL
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı İletişim eğitimi alan öğrencilerin radyo ve televizyon haberciliği ve bu haberlerin sunuş ilkeleri hakkında temel bilgileri edinmelerini sağlamak; ana dillerini en güzel biçimiyle kullanabilmek için ses ve nefes kullanım kapasitelerini en üst düzeye çıkarabilmek; fonetik ve diksiyon kuralları doğrultusunda ana dillerini en doğru biçimde kullanabilmelerini sağlamak, doğaçlama ve metin değerlendirme becerilerini en üst düzeyde geliştirebilmek; bunların ışığında bir kamusal Radyo-TV kuruluşu ölçütlerinde asgari muhabir düzeyinde haber, program sunuşu yapabilecek yetkinliğe ulaşmalarını sağlamak dersin temel amaçlarıdır.
Dersin İçeriği Güzel ve etkili konuşmada diksiyon (söyleniş, telaffuz) yani seslerin doğru çıkarılması son derece önemlidir. Fonetik bilgisi seslerin çıkarılışını inceler. Diksiyon ise buna ek olarak daha geniş bir kapsamda ses organlarının doğru sesleri çıkarabilecek şekilde eğitilmeleri üzerine odaklanır.

Haftalık Ders Konuları

1Konuşmayı Bozan (çirkinleştiren) Unsurlar Solumayı-Nefes almayı Düzeltmek Artikülatörleri-Ses organlarını Geliştirmek Diksiyon, Fonetik, Artikülatörler, Artikülasyon nedir? Neden Önemlidir? Fonetik Hatalar
2Diksiyonu Düzeltme Söyleyiş, Fonetik, Fonasyon Konuşma Dili-Yazı Dili Ayrımı Fonetik Açıdan Türkçe’nin Bazı Özellikleri ve Üstünlükleri Ünlü ve Ünsüz Harflerin Doğru Çıkarılması Ünlü ve Ünsüz Harflerin Fonetiği
3Doğru ve Güzel konuşmanın 10 altın kuralı Radyo ve TV’de Türkçe’nin kullanımı; Söyleyiş bozuklukları; Kısa iken uzun söylenen heceler, Uzun iken kısa söylenen heceler,
4Radyo ve TV’de Türkçe’nin kullanımı; İnce söylenmesi gerekirken kalın söylenen sesler, Kalın söylenmesi gerekirken ince söylenen sesler, Radyo ve TV’de Türkçe’nin kullanımı; Ses düşmeleri, Ses fazlalığı, Ses değiştirme, Kesmeli kelimelerin yanlış söylenişi,
5Ulama eksikliği, Yumuşatılması gereken seslerin sert söylenmesi, Hatalı yumuşatma, Yer değiştirme,
6Türkçe’nin batı özentisi nedeniyle hatalı kullanımı, Çeviri yanlışları, Yabancı kelimelere özenme, Kelimeleri yanlış anlamda ve biçimde kullanma, Ulus adlarının kullanım yanlışları, Osmanlıca ifadelerin kullanımındaki yanlışlar,
7Diftonglar, Ulama ve Ulama özellikleri Uygulama
8Boğumlama, Boğumlama Alıştırmaları Uygulama
9Arasınav
10E’nin açık söylenmesi Vurgu, Sözcük Vurguları Yerleri ve Özellikleri
11Tonlama- Entonasyon Uygulama
12Doğru Bildiğimiz Yanlışlar Haber Yazımında Nelere Dikkat Edilmeli1 ? Haber Yazımında Nelere Dikkat Edilmeli2 ?
13Etkili konuşma ve beden dili
14Farklı Metinler Üzerinden Okuma Çalışması1 Farklı Metinler Üzerinden Okuma Çalışması2

Kaynaklar

Birol Vural “Doğru ve Güzel Konuşma (Fonetik, Diksiyon, Artikülasyon)”
Birol Vural “Etkili ve Başarılı konuşma”
Suat Taşer “Konuşma Eğitimi”
Emin Özdemir “Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı”
Mehmet Hengirmen “Ses bilimi ve diksiyon”
Şiar Yalçın “Doğru Türkçe”
Can Gürzap “Söz Söyleme ve Diksiyon”
Nüzhet Şenbay “ Söz ve Diksiyon Sanatı”
Nüzhet Şenbay “ Alıştırmalı Diksiyon Sanatı”
Feyza Hepçilingirler “Türkçe Off- Dedim:Ah!”
Prof. Dr. Hamza Zülfikar “ Dünden Bugüne Türkçe”
Dale Carnegie :Güzel konuşma ve İnsanları Etkileme Sanatı
Nüvit Osmay : İnsan mühendisliği