Lesson plan /

Lesson Information

Course Credit
Course ECTS Credit
Teaching Language of Instruction Türkçe
Level of Course Bachelor's Degree, TYYÇ: Level 6, EQF-LLL: Level 6, QF-EHEA: First Cycle
Type of Course
Mode of Delivery Face-to-face
Does the course require compulsory or optional work experience?
Course Coordinator Prof. Dr. RAGIP ÖZYÜREK
Instructor (s)
Course Assistant

Purpose and Content

The aim of the course In this course, students; using basic concepts of mind to conduct career counseling, vocational orientation ability to deal with problems in Turkey and gain career skills related to career guidance programs to apply appropriate psychological counseling theories.
Course Content This course; career that explains the basic concepts of counseling field, discussed their professional orientation issues in Turkey where, theories of children and adolescents made career guidance practices and a course on the introduction of psychological measurement tools.

Weekly Course Subjects

1- Course introduction -Fundamental concepts of career development -Ozyürek (2016) (Episode 1)
2-Fundamental concepts of career development -Ozyürek (2016) (Episode 1)
3-Fundamental concepts of career development -Ozyürek (2016) (Episode 1)
4-Fundamental concepts of individual differences
5-Fundamental concepts of individual differences - Preparations for the questionnaire item to be created in social media. -Ozyürek (2016) (Episode 2)
6-Fundamental concepts of individual differences -Fundamental concepts of career interventions and practices - Beginning of organizations related to who and in which environments the event practices will be carried out.
7-Vocational orientation problems and solutions in -TURKEY
8-Vocational orientation problems and solutions in -TURKEY -Characteristic feature and agent approach and Holland's Typology Theory -Ozyürek (2016) (4th and 5th episodes)
9-Vocational orientation problems and solutions in -TURKEY -Characteristic feature and agent approach and Holland's Typology Theory -Ozyürek (2016) (4th and 5th episodes)
10-Characteristic feature and agent approach and Holland's Typology Theory -Ozyürek (2016) (Episode 5)
11-Characteristic feature and agent approach and Turkish psychological tests and career guidance applications on Holland's Typology Theory -Ozyürek (2016) (Episode 6)
12-Super's lifelong habitat theory -1st. Homework: Implementation of the activity-I. Application of an activity for matching characteristic features and occupational options (Chapter 6) to a person or group who is literate and is in 3rd grade and above. Reporting the application and uploading it to the Turnitin program. -2nd. Homework: Conduct a survey about the lesson on the social media account. Preparing a questionnaire consisting of a question and several choices on social media on a topic related to this lesson and uploading the screen photo to the Turnitin program after the voting is concluded. A minimum of 25 votes is required. -Ozyürek (2016) (Episode 7)
13-Super's lifelong habitat theory
14-Turkish psychological tests and career guidance applications on Super's lifelong life sphere theory -General evaluation -3. Homework: Introduction of psychological tests related to psychoeducation programs and writing program evaluation questionnaire items. -4. Homework: Application of activities-II. Application of an activity on developing career awareness (Chapter 8) to a person or group who is literate and is 3rd grade and above Reporting the application and uploading it to the Turnitin program. -Ozyürek (2016) (Episode 8)

Resources

Bacanlı, F., & Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, s. 679-700.
Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği. IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir.
Bacanlı, F., Özer, A., & Sürücü, M. (2007, Ekim). Çocuklar için Kariyer Gelişim Ölçeği’nin faktör yapısı ve güvenirliği . IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi. Çeşme, İzmir.
Bostancı, H. (2014). Kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programının 7. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişim düzeylerine olan etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Bostancı, H. (2015). 7. ve 8. sınıf öğrencileri için kariyer farkındalığı geliştirme amaçlı grup rehberliği programı. Ankara: Nobel.
Işık, E. (2014). Çocuk kariyer gelişimi ile yaşam doyumu ve durumluk kaygı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online-Elementary Education Online, 13(2), s. 682-693.
Kuzgun, Y., & Bacanlı, F. (2005). Lise öğrencileri için meslei olgunluk ölçeği el kitabı. Y. Kuzgun, & F. Bacanlı içinde, Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi, 3 (2. b.). Ankara: Nobel.
Kuzgun, Y., Bozgeyikli, H., & Timur, B. (2010). BİLDEMER Ortaöğretim. Bilgisayar Destekli Meslek Rehberliği. Ankara: Nobel.
Niles, S., & Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda Kariyer Gelişimi Müdahaleleri. Ankara: Nobel.
Özyürek, R. (2009). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları ve öğrencilere sağlanan süpervizyon olanakları: Ulusal bir tarama çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 32, 54-63.
Özyürek, R. (2016). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları. Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. (2. b.). Ankara: Nobel.
Özyürek, R., Çalışkan, S., & Türkoğlu, E. (2015). Sınıf Rehberliği Ünitelerini Temel Alan Okul Psikolojik Danışmanlığı Programı Modeli Uygulamaları: Kariyer Farkındalığı Geliştirmeye Yönelik Bir Sınıf Rehberliği Ünitesi-Anadolu Lisesi e-kitabı. Manisa: Yazar.
Schulhteiss, G. B., & Stead, D. (2004). Childhood career development scale: Scale construction and psychometric properties. Journal of Career Assessment, 12, s. 113-134.
Tracey, T. (2010). Development of an abbreviated Personal Globe Inventory using item response theory: The PGI-Short. Journal of Vocational Behavior, 76, 1-15. DOI:10.1016/j.jvb.2009.06.007.
Tracey, T. J. (2002). Personal Globe Inventory: Measurement of the spherical model of interests andcompetence beliefs. Journal of Vocational Behavior, 60, 113 - 172.
Vardarlı, B., Özyürek, R., Wilkins-Yel, K., & Tracey, T. (2017). Examining the structure of vocational interests in Turkey in the context of the personal globe model. International Journal for Educational and Vocational Guidance, doi:10.1007/s10775-016-9338-6, s. 1-13.
Yayla, A., & Bacanlı, F. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 10, s. 1148-1159.