Lesson plan /

Lesson Information

Course Credit
Course ECTS Credit
Teaching Language of Instruction Türkçe
Level of Course Bachelor's Degree, TYYÇ: Level 6, EQF-LLL: Level 6, QF-EHEA: First Cycle
Type of Course
Mode of Delivery Face-to-face
Does the course require compulsory or optional work experience?
Course Coordinator Assoc. Prof. (Ph.D.) FATMA FULYA TEPE
Instructor (s)
Course Assistant

Purpose and Content

The aim of the course To explain the structure and process of education in contemporary society. To explain the different theories in the field of educational sociology. To analyze the relationship between social institutions such as education and family from different sociological perspectives.
Course Content Relationship between education and society, education and socialization. Social impacts on education. The effect of education on social experiences and identities.

Weekly Course Subjects

1Orientation program
2Basic information about the approach to the content of the course through cartoons related to sociology and education. A brief introduction to the discipline of sociology and sociology fo education.
3Sociology and characteristics of education
4Sociology and characteristics of education
5New Marxist perspectives continued, Paulo Freire, Pierre Bourdieu, Functionalist and critique of confrontational theories, academic achievement. 1. Micro approaches (symbolic interactionists, phenomenologists, ethnomethodologists)
6David Hargreaves, New current sociology of education (Basil Bernstein, Michael Young), Critical pedagogy (Peter Mclaren) Critical pedagogy (Paul Willis, Michael W. Apple Henry Giroux)
7The importance of educational sociology, educational sociology education in Turkey (Socialist opinions, individualistic opinions, education, social functions of education.
8Individual and society: socialization process, economy and education
9Midterm
10Social stratification and education
11Social mobility and education
12Family and education
13Gender and education
14Peer groups and education, mass media and education

Resources

Giddens, A. (2008) Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.

Gök, F. & Şahin, A. (2004). İnsan Haklarına Saygılı Bir Eğitim Ortamında Doğru. İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları.

Gümüşoğlu, F. (2008). Ders Kitaplarında Cinsiyetçilik, Toplum ve Demokrasi, 2 (4), s.39-50.

Marx, K. (2009). Kapital Manga Cilt 1-2 Çevirmen: Hüseyin Can Erkin Yordam Kitap.

Samancı, Ö. (2017). Bırak Üzülsünler Türkiye’de Büyümek. Çeviri: Özge Samancı, Necdet Dümelli. İletişim: İstanbul.

Tezcan, M. (2017). Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Anı yayıncılık.

Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi Projesi– ETCEP (2016). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Duyarlı Okul Standartları Kılavuzu

Tavsiye Edilen Okumalar:

Willis, Paul E. (2013) Takılmak, Otlanmak ve Okulu Kırmak: Okul Ortamındaki Karşı Kültür Grupları, İçinde Ed. Anthony Giddens, Sosyoloji Başlangıç Okumaları, Çeviren: Günseli Altaylar. pp.437-443. İstanbul: Say Yayınları.

Erman, Tahire (1998), “Göç Olgusunda Kalitatif Yöntem Olarak Etnografik Arastırma: Bir Gecekondu Araştırmasının Düşündürdükleri”, Konferans: Türkiye’de İçgöç, 6–8 Haziran 1997, İstanbul. Tarih Vakfı Yayınları, Ocak, ss. 56–66.

Bağır! Herkes Duysun (1988) Dayağa Karşı Dayanışma Kampanyası, Kadın Çevresi Yayınları. İstanbul: Gümüş Basımevi.


Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi Projesi– ETCEP (2016). Okulların toplumsal cinsiyete duyarlılık açısından değerlendirilmesi. başlangıç durum değerlendirmesi ve ihtiyaç analizi raporu