Afet İçerikli Haberlerin Sosyal Öğrenme Kuramı Bağlamında Değerlendirilmesi

Yaşadığımız çağda afetlerin giderek daha fazla zarara neden olduğu uluslararası kuruluşlar tarafından yayınlanan raporlarda açıkça görülmektedir. Afetlerin neden olduğu zararların azaltılmasında ise bireysel zarar azaltma çalışmalarının önemli bir yer edindiği birçok bilimsel araştırmada ifade edilmektedir. İletişim teknolojilerinin gelişimi ile günümüzde bireylerin gündelik bilgi ihtiyacını karşılamada en çok tercih edilen kaynaklardan biri olan haber bültenleri erişim maliyet ve kapasitesi ile afetlere karşı bireysel hazırlıkta önemli avantajlar sunmaktadır. Bu bağlamda Türkiye'de en çok izlenme oranına sahip ilk üç haber bülteninde afetlere yönelik ne kadar etkin bilgi edinme sağlandığı 27.07.2017 tarihinde İstanbul'da gerçekleşen 'Dolu Fırtınası' örnek olayı kapsamında incelenmektedir. İstanbul'da dolu, yağmur ve fırtınanın aynı anda açığa çıktığı meteorolojik olay ATV, Show TV ve Kanal D ana haber bültenlerinde birinci sırada haber olarak sunulmuştur. Üç ana haber programındaki haber metinlerinin afetler konusunda bilgilendirici yönleri olup olmadığı Sosyal Öğrenme Kuramı bağlamında içerik analizi yöntemiyle ele alınmıştır. Analiz kapsamında Nvivo programı kullanılmıştır. Analiz, haber içeriklerini sunan sunucuların ve olaya şahit olmuş vatandaş, bilirkişi veya uzman görüşü olan kişilerin haber metinleri çerçevesinde iki kapsamda yapılmıştır. Araştırma sonucunda, örnek olay kapsamında ele alınan haber metin içeriklerinde, afetin anlık etkilerine odaklanıldığı ve sosyal öğrenme kuramı bağlamında afet haberlerinin izleyicilerine öğretici nitelikte bir metin içeriği sunmadığı sonucuna varılmıştır.​

İstanbul Aydin Üniversitesi AFAM Koordinatörü Serhat Yılmaz ve İstanbul Aydın Üniversitesi Öğretim Üyesi Doc. Dr. And Algül'ün birlikte hazırladıkları yayının tam metnine buradan erişebilirsiniz.

güncelleme: 3.7.2020 14:52