Reklamcılık Öğrencileri Araştırdı: Covid-19 Gençlerin Tüketim ve Gündelik Alışkanlıklarını Nasıl Değiştirdi


İAÜ Reklamcılık Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Müge Öztunç ve 4. sınıf öğrencilerimizin yaptığı "Covid-19 ve Gençlerin Tüketim Alışkanlıkları" konulu araştırma başta dha.com, cumhuriyet.com, takvim.com olmak üzere pek çok haber sitesinde yer aldı.

Haberin ayrıntılarına aşağıdaki bağlantılardan erişim sağlayabilirsiniz:

DHA

https://www.dha.com.tr/gundem/covid-19-genclerin-tuketim-ve-gundelik-aliskanliklarini-degistirdi-1770866

CUMHURİYET

https://www.cumhuriyet.com.tr/haber/covid-19-genclerin-tuketim-ve-gundelik-aliskanliklarini-degistirdi-1738786

TAKVİM

https://www.takvim.com.tr/saglik/2020/05/14/pandemi-surecinde-genclerin-tuketim-ve-gundelik-aliskanliklari-degisti

covid19_iaureklam.jpg

Haberin tamamı aşağıda yer almaktadır.

Tüm dünyayı olumsuz bir şekilde etkilemeye devam eden Koronovirüs salgını sürecinde 'Evde Kal' çağrılarının dikkate alınmasıyla birlikte Türkiye'de de evde kaldığımız bu süreçte, hane içi tüketim şekilleri ve gündelik hayattaki alışkanlıklarımız değişti.

İstanbul Aydın Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklamcılık Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Müge Öztunç'un Halkla İlişkiler ve Tanıtım ve Reklamcılık Bölümleri öğrencileri ile birlikte yaptığı araştırmada gençlerin tüketim alışkanlıklarının nasıl değiştiğini ortaya koydu. 18-25 yaş arası üniversite öğrencileri arasında gerçekleştirilen araştırmada gençlerin en çok değişen alışkanlıklarının başında daha sık el yıkama, kişisel hijyen ve ev hijyenine daha çok önem verdikleri görülüyor.

Gençler sık sık el yıkayarak, hijyenik jeller kullanarak ve sosyal mesafelerini koruyarak Covid-19 riskinden korunduklarını belirtirken, alışveriş yapmak zorunda olduklarında %94'ü toplu taşıma yerine yürüme mesafesindeki yerleri tercih ettiklerini, %77,9 kesim de internet üzerinden sipariş verdiklerini söylüyor.

Gençler Sosyal Medyada Vakit Geçirirken İnternette Araştırma Yapıyorlar, Daha Çok Kitap Okuyorlar

Araştırmada günlük içerik izleme oranlarının oldukça yükseldiği görülüyor. Gün içinde film, içerik vb. için ayrılan sürenin arttığı görülürken, TV izlenme oranında da artış mevcut. Katılımcılar, Covid-19 ile ilgili haberleri genellikle TV ve İnternet üzerinden öğrendiklerini, doğru bilgi için ayrıca Sağlık Bakanlığı'nın sosyal medya hesaplarını takip ettiklerini ifade ettiler.

Bu yaş grubu gençler  internette en çok sosyal medyayı (%79) kullanırken bunu, film izlemek (%51), araştırma yapmak (%42), oyun oynamak (%30) ve alışveriş yapmak (%20) izliyor. Öğrencilerin %64,4'ü evde kalınan zamanı online derslerin ve ödevlerin yanı sıra,  yeni hobiler edinmek için geçirdiklerini belirtirken, %42'lik bir kesim özellikle internetin yeni hobiler edinmede faydalı olduğunu vurguladı.

Öte yandan  gençler alışveriş tercihlerinin büyük bir kısmını giyim (%59) üzerine kullanırken % 33 elektronik,  %23 kozmetik ve %22 oranında gıda alışverişinde bulunuyorlar.

Evde kalmadan önce günde ortalama yarım saat kitap okurken, Covid-19 sonrası evde kalan gençlerin kitap okuma süreleri ise yaklaşık 1,5 saate yükseldi.

Uzun Zamandır Evde Olan Gençlerin Stres Oranları Yükseldi. Gençler Kendilerini "Kapana Sıkışmış" Gibi Hissediyorlar

Corona virüs dönemi uyku düzeni değişimi incelendiğinde uyku saatleri sürelerinde bir değişme görünmez iken, uyku saatlerinin değiştiği ve bölündüğü görülüyor. Gençlerin gün içinde uyuma zamanlarında değişiklik olduğu, günün farklı saatlerinde uyudukları ve bu durumun da beden ve ruh sağlıklarını etkiledikleri görüldü. Gençlerin yarıdan fazlası stresli veya çok stresli olduklarını ifade ederken, "evde kapana sıkışmış" gibi hissettiklerini ve sürekli yemek yiyerek mutsuzluklarını yenmeye çalıştıklarını belirttiler. Online derslere erişim ve takip konusunda genelde sıkıntı yaşamadıklarını belirten öğrenciler, yine de pandemi nedeniyle okullarının uzama ihtimali konusunda endişe duyduklarını vurguladılar. 

güncelleme: 25.12.2023 12:14