Ders Planı / ROLE HAZIRLIK–II

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 3.0
Dersin AKTS Kredisi 6.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Prof. MEHMET BİRKİYE
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. NAZIM UĞUR ÖZÜAYDIN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bir oyun kişisini tüm boyutlarıyla algılayıp canlandırma becerisi sağlamak
Dersin İçeriği Shakespeare oyunlarından seçili sahnelerle rol incelemeleri ve sahneleme uygulamalarını içerir.

Haftalık Ders Konuları

1Kişiselleştirme çalışmaları: Coşku Belleği Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakterin yaşamını, kendi kişisel yaşamındaki karşılıklarını kullanmak suretiyle kişiselleştirerek duygularını harekete geçirmek için Coşku Belleği tekniğini kullanır. Voynitzki (Vanya Dayı- A. Çehov) – Lady Anne (III: Richard- W. Shakespeare) tiratları üzerinden uygulama.
2Kişiselleştirme çalışmaları: Coşku Belleği Tekniği. Voynitzki (Vanya Dayı- A. Çehov) – Lady Anne (III: Richard- W. Shakespeare) tiratları üzerinden uygulama.
3Kişiselleştirme çalışmaları: Transfer Tekniği. Öğrenci, verilen bir karakterin yaşamını, kendi kişisel yaşamındaki karşılıklarını kullanmak suretiyle kişiselleştirerek duygularını harekete geçirmek için Transfer tekniğini kullanır. Macbeth-1. Katil- 2. Katil (Macbeth- W. Shakespeare) – Lady Macbeth-Haberci-Macbeth (Macbeth- W. Shakespeare) sahneleri üzerinden uygulama.
4Kişiselleştirme çalışmaları: Transfer Tekniği. Macbeth-1. Katil- 2. Katil (Macbeth- W. Shakespeare) – Lady Macbeth-Haberci-Macbeth (Macbeth- W. Shakespeare) sahneleri üzerinden uygulama.
5İçselleştirme Tekniklerinin Sentezi. Öğrenci, verilen bir karakteri, İçselleştirme (Verili Koşullar, Verili Olmayan Koşullar, Sihirli Eğer) tekniklerini sentezleyerek oynar. Hamlet (Hamlet- W. Shakespeare) – Mehmene Banu (Ferhat ile Şirin- N. Hikmet) tiratları üzerinden uygulama.
6İçselleştirme Tekniklerinin Sentezi. Hamlet (Hamlet- W. Shakespeare) – Mehmene Banu (Ferhat ile Şirin- N. Hikmet) tiratları üzerinden uygulama.
7Kişiselleştirme Tekniklerinin Sentezi. Öğrenci, verilen bir karakteri, (Gerekçelendirme, Coşku Belleği, Transfer) tekniklerini sentezleyerek oynar. Lopahin (Vişne Bahçesi- A. Çehov) – İrina (Üç Kızkardeş- A. Çehov) tiratları üzerinden uygulama.
8Kişiselleştirme Tekniklerinin Sentezi. Lopahin (Vişne Bahçesi- A. Çehov) – İrina (Üç Kızkardeş- A. Çehov) tiratları üzerinden uygulama.
9ARA SINAV
10İçselleştirme ve Kişiselleştirme Tekniklerinin Birlikte Kullanımı. Öğrenci, verilen bir karakteri, İçselleştirme ve Kişiselleştirme tekniklerini birlikte kullanarak oynar. Ivanov-Livov (Ivanov- A. Çehov) – Anna Petrovna-Ivanov (Ivanov- A. Çehov) sahneleri üzerinden uygulama.
11İçselleştirme ve Kişiselleştirme Tekniklerinin Birlikte Kullanımı. Othello-Iago (Othello- W. Shakespeare) – Kadın-Madonna (Ful Yaprakları- C. Canova) sahneleri üzerinden uygulama.
12Eylemde Spontanite çalışmaları. Öğrenci, eylemlerini, ezbere değil; o anda, orada, var olan etkilere tepki olarak, spontane bir biçimde gerçekleştirmeye çalışır. Hamlet-Gertrude (Hamlet- W. Shakespeare) sahnesi üzerinden uygulama.
13Karakter Yaratmada Araştırma-Deneyimleme-Gözlem çalışmaları. Öğrenci, verilen bir karakteri, karakterin içinde bulunduğu sosyal, psikolojik ve fiziksel koşulları incelemek, araştırmak, deneyimlemek ve gözlemlemek suretiyle yaratır. Helmer-Nora (Nora Bir Bebek Evi- H. Ibsen) sahnesi üzerinden uygulama.
14Karakter Yaratmada Araştırma-Deneyimleme-Gözlem çalışmaları. Helmer-Nora (Nora Bir Bebek Evi- H. Ibsen) sahnesi üzerinden uygulama.

Kaynaklar

1- Uta Hagen- Respect For Acting
2- Uta Hagen - A Challenge For The Actor
3- Lee Strasberg- A Dream Of Passion
4- Ivana Chubbuck - The Power Of The Actor
5- Nazım Uğur Özüaydın - Gerçekçi Oyunculuk: Etki-Tepki Yöntemi