Ders Planı / DOĞAÇLAMA-II

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Drama ve oyunculuk bölümündeki öğrencilerin yaratıcılık konusunda kendilerini tanıma, sahne üzerinde yapılan konulu doğaçlamalar aracılığıyla uygulama becerilerini geliştirme ve sahne üzerinde var olabilmeleri adına deneyim kazanmaları amaçlanır.
Dersin İçeriği Bireysel ve kollektif yaratıcılığın geliştirilmesine yönelik çalışmalar, toplu halde hareket etme, hissetme ve oyun kurmaya yönelik çalışmalar, içgüdüleri ve duyguları tiyatro sanatına hizmet eder hale getirecek sahne egzersizleri.

Haftalık Ders Konuları

1Bekleme üzerine egzersizler - X bir arkadaşını beklemektedir. Bu sırada havada değişiklikler olabilir. Bekleyişin sonunda arkadaş gelebilir ya da gelmeyebilir. - X ve Y önemli bir sonuç beklerler. ( Sınav, tıbbi tahlil, doğum vs..) Bekleme süresi gitgide uzamakta ve gerginlik artmaktadır. Çalışmanın sonunda olumlu ya olumsuz haber gelir. - Oyuncular kuliste oyunun prömiyerini beklemektedir. Çeşitlemek için 100. oyun öncesi kuliste bekleyen oyuncular.
2İlişkiye yönelik ikili egzersizler - X ve Y sokakta karşılaşır. Birbirlerine bakarlar ve yola devam ederler. - X ve Y sokakta karşılaşır. X Y’yi tanıdığını zanneder ve duraklar. Bir an düşünür ve onu tanımadığını fark edip yola devam eder. - X ve Y sokakta karşılaşır. Y X’yi tanıdığını zanneder ve duraklar. Bir an düşünür ve onu tanımadığını fark edip yola devam eder. - X ve Y sokakta karşılaşır. X Y’yi çok beğenmiştir. Arkasını döner fakat Y yoluna devam etmiştir. - X ve Y sokakta karşılaşır. Y X’yi çok beğenmiştir. Arkasını döner fakat Y yoluna devam etmiştir.
3İlişkiye yönelik ikili egzersizler - X ve Y sokakta karşılaşır. X Y’yi çok beğenmiştir. Arkasını döner ve Y’ye seslenerek onunla tanışmaya ve iletişim kurarak onu etkilemeye çalışır. - X ve Y sokakta karşılaşır. Y X’yi çok beğenmiştir. Arkasını döner ve Y’ye seslenerek onunla tanışmaya ve iletişim kurarak onu etkilemeye çalışır. - X ve Y sokakta karşılaşır. İlkokul arkadaşıdırlar Ancak aradan 10 sene geçmiştir. X Y’yi hatırlar ve kendini ona hatırlatmaya çalışır. Y bir süre onu hatırlamaz. X onu hatırlaması için Y’ye birçok çocukluk anısından söz eder. -- X ve Y sokakta karşılaşır. İlkokul arkadaşıdırlar Ancak aradan 10 sene geçmiştir. Y X’i hatırlar ve kendini ona hatırlatmaya çalışır. Y bir süre onu hatırlamaz. X onu hatırlaması için Y’ye birçok çocukluk anısından söz eder. - X ve Y sokakta karşılaşır. Aynı mahallede oturan ve birbirlerini çok seven muhafazakâr ailelerin çocuklarıdır. Etrafa belli etmeden konuşurlar ve daha sonra yollarına devam ederler.
4Duyguya yönelik ikili sözel doğaçlamalar - X ve Y iki hafta önce bir barda tanışmışlar ve geceyi birlikte geçirmişlerdir. Bu süre içinde hiç görüşememişlerdir. X sabah evden Y’nin tişörtünü alarak çıkmıştır. X ve Y iki hafta sonra sokakta karşılaşırlar. X’in üzerinde Y’nin tişörtü vardır. - X ve Y iki hafta önce bir barda tanışmışlar ve geceyi birlikte geçirmişlerdir. Bu süre içinde hiç görüşememişlerdir. Y sabah evden X’in tişörtünü alarak çıkmıştır. X ve Y iki hafta sonra sokakta karşılaşırlar. X’in üzerinde Y’nin tişörtü vardır. - X ve Y çocukluk aşkıdır ve 20 yaşında kadar sevgilidirler. Bir nedenden ötürü ayrılırlar. Bir yıl sonra sokakta karşılaşırlar. X Y’yi unutamamış ve hala onu çok sevmektedir. - X ve Y çocukluk aşkıdır ve 20 yaşında kadar sevgilidirler. Bir nedenden ötürü ayrılırlar. Bir yıl sonra sokakta karşılaşırlar. Y X’i unutamamış ve hala onu çok sevmektedir.
5Mekan çalışmaları Serbest mekan çalışması : Bir öğrenci sahneye girer ve yaptığı bir eylem üzerinden diğer öğrenciler de sahneye gelerek yaratılan mekana uygun hareket ederler. - Metro istasyonu öğrenciler tarafından yaratılır. Tren gelir ve bekleyen herkes biner. Ardından tren hareket eder. - Erkek öğrenciler inşaat şantiyesi yaratırlar. - Kız öğrenciler bir hamam yaratırlar.
6Mekan ve olay ilişkisi - Asansör doğaçlaması: Öğrenciler bir süre hazırlık yaparlar. 4 kişi bir asansöre biner ve asansör hareket ettikten kısa bir süre sonra durur ve ışık söner. Panik içinde kalan dört kişinin durumu oynanır. - Gece kulübü Bir barmen, iki erkek arkadaş ve onları rahatsız ettiği iki kızla ortaya çıkan tartışma.
7Kalabalık gruplarla mekan çalışmaları - Kuaför salonu – 2 berber ve 3 müşteri olmalıdır. - Banka Tüm sınıf - Akıl hastanesi- Sınıfın yarısı ile yapılır.
8ARA SINAV
9İlişkiye yönelik ikili egzersizler - Chatte bir süre yazıştıktan sonra X ve Y buluşur, birbirlerini tanımaya çalışırlar. - X ve Y birbirlerine karşı bir şeyler hissetmektedir. Anlamsız bir sohbet sonrası birbirlerine yavaş yavaş açılırlar. - X Y’nin ona sarılmasını çok istemektedir. Y bunun farkındadır. X Y’nin isteğini arttırmak için korkma, reddedilme gibi numaralar yapar. - X Y ile ilişkiye girmek için ona aşırı bir kur yapar fakat Y onu sürekli reddeder.
10Sosyal statü doğaçlamaları - X sokakta dilenmektedir. Yoldan geçen kişilerin ona bakışlarını, küçümsemelerini ve bu davranışların X üzerinde yarattığı etkiyi oynayın. - Birçok aday gazetede çıkan “ Hizmetçi aranıyor” ilanı üzerine iş görüşmesine gelmiştir. İş arayan hizmetçinin zengin işverenle yaptığı görüşme doğaçlanır. - Ulaşılmaz star: Halka açık bir alanda bir genç çok ünlü bir film yıldızını ya da ünlü bir şarkıcıyı fark eder. Onun yanında giderek iletişim kurmaya ve fotoğraf çektirmeye çalışır.
11Çatışma doğaçlamaları - X önemli bir şey elde etmek için Y’yi çok hassas bir konuda tehdit eder. - Her şeye rağmen sevimli: X’in çalıştığı mağazanın felsefesi en sempatik servistir. Tezgâhtarlar kaprisli, istekleri bitmeyen ve ukala müşterilerine karşı servis verme durumlarını oynar. - Sürekli arkadaşından ya da kardeşinden borç isteyen X bu sefer Y tarafından reddedilir. X onu ikna etmeye çalışır ancak Y bu sefer para vermeme konusunda kararlıdır. - X Y’ye yaptığı alışverişi gösterir. Y bu harcamayı çok abartılı ve gereksiz bulduğundan onu sert bir dille eleştirir. X bu duruma karşı çıkar.
12Duyguya yönelik sözel doğaçlamalar - X Y’ye güzel bir haber verecektir. Ancak bu durumun tadını çıkarmak için açıklama yapmayı biraz geciktirir. - Evde otururken bir mektup geldiğini fark eden X mektubu alır ve okumaya başlar. Tüm hayatını değiştirecek, gerçekleşmesini çok istediği bir şeyin olduğuna dair bir haber alır ve büyük sevince kapılır.
13Duyguya yönelik sözel doğaçlamalar Mektup çalışması: Evde otururken bir mektup geldiğini fark eden X mektubu alır ve okumaya başlar. Tüm hayatını allak bullak edecek çok olumsuz bir haber almıştır. - Sayın Milletvekili: Bir milletvekili ya da belediye başkan adayı halka açık yerde büyük bir kalabalığa bir konuşma yapmaktadır.
14Grup doğaçlamaları - Kapalı bir mekânda bulunan dört arkadaş güzel vakit geçirmektedirler. Bir ara dışarıya çıkmak isteyen bir kişi kapının kilitli olduğunu fark eder ve büyük bir korkuya kapılır. - Şölenin sonu: Liseyi beraber okumuş dört arkadaş yıllar sonra bir araya gelirler. Yemeğin sonunda her birinden bir şarkı söylemeleri, bir şiir okumaları ya da bir fıkra anlatmaları istenir.

Kaynaklar

1-) İmpros en scenes, Jean Louis Chales, Editions de la traverse, Nice, 1999

2-)- Le corps poetique, Jacques Lecoq, Actes Sud Papiers, Paris, 1997


3-)- Improvisation for the theater,Viola Spolin,1963,Northwestern University Press, 1963