Ders Planı / HAREKET-I

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 1.0
Dersin AKTS Kredisi 4.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans , TYYÇ: 6. Düzey , EQF-LLL: 6. Düzey , QF-EHEA: 1. Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü Prof. MEHMET BİRKİYE
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. ALPARSLAN TÜRKEŞ KARADUMAN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Bu dersin amacı herbiri oyuncu adayı olan drama oyunculuk öğrencilerinde oyunculuk eğitiminin önemli bir parçası olan bedensel farkındalığı oluşturmaktır. Bu farkındalık öğrencinin oyuncu olarak sahne üstünde ya da kamera karşısında vücudunu etkin ve verimli kullanması için en önemli olgudur. Derste oyuncu adayının bireysel ve grup çalışmaları ile zihin ve vücut koordinasyonunu geliştirmek böylece sahne üzerinde "bedensel duruş" anlamında etkileyici ve estetik bir bütünlük kazanmasını sağlamak, öğrencinin nefes -hareket koordinasyonunu geliştirmek ,tiyatro temel prensiplerinden hareket,alan, ağırlık, zaman olgularını kavramasını sağlayan egsersizlerle fiziksel bağlamda oyuncu kişiliğinin gelişimine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Öğrenci her derste oyunculuk temel hareket teknik formuna uygun bedensel ısınma alacaktır,bu ısınma çağdaş dans ve Laban teknik temelinde olacaktır.Isınma sürecinin ardından bireysel, ikili ve grup olarak harekete yönelik kompozisyonlar üretmeleri sağlanarak yaratıcı beden diline sahip olmaları sağlanacaktır.Kontak doğaçlama, sahnede fiziksel aksiyon ( düşmek, vurulmak, dövüş, koşmak vb.) gerektiren hertürlü hareket unsurunun gereksiz efor sarfetmeden nasıl yapılabileceği ile ilgili çalışmalar dersin kapsamı içindedir, vücut kondüsyonunu ve hareket tekniklerini geliştirmeye yönelik çalışma Merce Cunningam ve Rudolph Laban tekniklerinin füzyonunu içermektedir.Fiziksel Tiyatro bağlamında Pina Bausch. Sasha Waltz gibi fenomen yaratıcıların kreatif yaklaşımları teknik ve artistik work-shoplarla derste işlenecektir. Ders rehberlerinden bir diğer öge de claire porter, jennifer mizenko, tom casciero nun oyunuculukta laban tekniği kullanımı birikimleridir.

Haftalık Ders Konuları

1Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, 2 ve 3. ders saatlarinde zihin beden koordinasyonunu geliştimeye yönelik teknik egsersizler ,tiyaroda "hareket" ," zaman", "ağırlık" ,"alan" kavramlarının Laban tekniği bağlamında öğrenciye aktarılması.öğrendikleri içerikleri video kaydıyla geri bildirime hazırlamaları.
2Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, 2 ve 3. ders saati diliminde laban tekniğine giriş devamında hareket tekniklerinde yeri kullanma çalışması, partnering'e giriş ( eşli çalışma) , ve grup (ensemble) çalışmasına giriş olarak gerçekleşecek.
3Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, 2 ve 3. ders saatlerinde solo, düet ve grup çalışmaları devam edecek ve küçük hareket kombinasyonları öğretilerek öğrencinin kreatif bağlamda gelişimi sürdürülecek.öğrendikleri teknikleri video ödevler hazırlayarak geri bildirime hazırlayacaklar.
4Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, nefes -hareket koordinasyonu ,partnering , bedensel risk alma diğer çalışmaların üzerine eklemlenecek.
5Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, tiyatro oyunculuğunda gereksinim duyulan fiziksel aksiyonların efor sarfetmeden rahatça yapılabilmesini sağlayacak olan çalışma ( düşmek, kaçmak, vurmak, atlamak, yuvarlanmak, sıçramak, vb.) önceki haftalarda edinilen deneyimlere eklenecektir.
6Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, önceki haftalarda edinilen birikimlerin tekrarı ve grup çalışmalarına ağırlık verilerek sınıfın toplu hareket etmek eylemini profesyonel oyunculuk seviyesinde yapmaları için gereksinim duyulan egsersizler ve work-shoplar yapılacaktır.
7Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, Bedensel farkındalığın oluşmaya başladığı öğrencilerin küçük hareket kombinasyonlarını bireysel, ikili ve grup olarak üretmeleri sağlanarak fiziksel bağlamda yaratıcılık yetilerinin gelişmesi sürdürülecektir.
8Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, 8 haftalık eğitim sürecinde kazanılan birikimlerden yararlanarak 3 saatlik ders saati diliminde öğrenciler ve eğitmenin birlikte seçtiği bir tema yı bir ensemble çalışmasıyla kompozisyon haline getirerek ara sınava hazırlık yapılması.
9ARA SINAV 8 haftalık eğitim süreci sonucunda eğitmenin gözetiminde seçilen bir temanın bütün sınıf tarafından bir grup çalışmasıyla uygulanması . Edinilen birikimlerin öğrenciler tarafından bir yaratı sürecine evrilmesi ve öğrencilerin değerlendirilmesi.
10Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, Pina Bausch, Sasha Waltz, Scot Graham, Loyd Newson un eserleri izlenerek bu rejisör ve koreografların hareket dilleri üzerine work shoplar yapılacak.
11Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, tüm birikimlerin tekrarı ve kontak doğaçlama, solo doğaçlama ve ensemble doğaçlama üzerine çalışmalar yapılacak.
12Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, ara sınavda gerçekleştirilen grup kompozisyonu son 3 haftalık süreçte geliştirilecektir.
13Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, eğitim sezonunda elde edilen birikim ve deneyimlerin tekrarı ve Klasik bale, Çağdaş dans, Modern dans, Fiziksel tiyatro eserlerinden örnekler izlenmesi. Ara sınavda gerçekleştirilen grup kompozisyonunun geliştirilmesi.
14Güz döneminde her ders günü temel teknik hareket dersi ile başlayacaktır. Öğrencinin vücut kondüsyonunu geliştirerek fiziksel teknik altyapısını güçlendirecek olan bu çalışma Laban teknik ve çağdaş dans tekniği kullanılarak 1 ders saati sürecektir, Ara sınavda gerçekleştirilen grup kompozisyonunun eğitmen gözetiminde geliştirilmiş biçimiyle bir performans olarak sınıfta uygulanması .

Kaynaklar

1-
-Experiential Learning and the Physical theatre, Ron East, The School of Physical Theatre, Toronto, Ca.
-Paroles sur le mime, Etienne Decroux, Libraire Theatrale
-Environmetal Theater, Richard Schechner, Hawthorn Books, Inc