Halkla İlişkiler Nedir? Ne Değildir?

Serap_Durak-01.jpg

Bahar Döneminin İlk Etkinliğinde Pozitif PR Ajans Başkanı Serap Durak ile “Halkla İlişkiler Nedir? Ne Değildir?” Konuşuldu

İAÜ PR Atölye’nin geleneksel olarak düzenlediği "Halkla İlişkiler ve Tanıtım Öğrencileri Sektörle Buluşuyor” etkinlikler dizisinin 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminin ilk etkinliği, 18 Mart 2022 Cuma günü saat 12.00’de Atölye Aydın iş birliğiyle TV stüdyosunda yapılan YouTube canlı yayını üzerinden gerçekleştirildi. Etkinlikte Pozitif aPR Ajansı Başkanı Serap Durak, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölüm Başkan Yardımcısı Dr. Öğr. Üyesi Tuğçe Çevik’in moderatörlüğünde “Halkla İlişkiler Nedir? Ne Değildir?” konusu üzerine görüşlerini paylaştı.

Serap Durak, etkinlik boyunca halkla ilişkiler mesleğindeki tanım yetersizliğinden, halkla ilişkilerin Türkiye’deki boyutundan, mesleğin diğer meslek gruplarıyla karıştırılmasının nedenlerinden ve halkla ilişkiler uzmanlarında bulunması gereken özelliklerden bahsetti.

‘Public Relations’ kelimesinin Türkçe’ye çevrilmesindeki eksiklikler sebebiyle halkla ilişkiler mesleğinin tam anlamıyla tanımlanamadığının altını çizen Serap Durak; ajansların çoğu zaman halkla ilişkiler hizmeti verdiklerini belirtmek yerine iletişim danışmanlığı, algı yönetimi, itibar yönetimi gibi uygulama alanlarıyla halkla ilişkiler mesleğini ifade ettiğini belirtti. Başka bir tanım oluşturulmadığı için ajansların mesleği anlatırken mecburen bu ifadeleri kullandıklarına değindi. Serap Durak, mesleğin isimlendirilmesi kısmında yaşanan eksikliğin halkla ilişkilerin dışarıdan bakıldığında sınırlı gözükmesine sebep olduğunu ifade etti. Halkla ilişkiler mesleğinin sadece medya ilişkileri olmadığını ve etkinlik yönetimi, kurumsal sosyal sorumluluk vb. birçok işlevinin göz ardı edildiğine dikkat çekti.

Meslekte yaşanan sıkıntılardan birinin de diğer meslek gruplarıyla karıştırılması olduğunu belirten Durak, bu konunun en büyük sebebinin halkla ilişkilerin soyutluğu olduğunu ifade etti. “Halkla ilişkiler mesleğinde tüketiciler yalnızca vitrin kısmını görüyor, ancak tüketiciye ulaşmadan önce mesleğin mutfağında harcanan emeği görmüyor. Bu sebeple halkla ilişkiler hakkında kafasında soru işaretleri oluşuyor. Aslında faaliyetlerin sonuçlarını değerlendirerek bunu kolayca ayırt edebiliriz. Yapmamız gereken mesleğimizi daha detaylı anlatmak.” şeklinde açıklama yaptı. “Biz mesleğimizi anlatmayarak hata yapıyoruz.” diyen Serap Durak, halkla ilişkilerin doğru bilinmemesinin kavramın yanlış kullanılmasına yol açtığını ve bu durumun çalışanlarda motivasyon kaybına sebep olduğunu belirtti.

Durak, halkla ilişkiler uzmanlarının sık sık düştüğü bir hatanın hedef kitleyi yanlış belirlemek olduğunu söyledi. Bu konuda hedef kitleye verilecek olan mesajların niteliklerinin ajansa göre değil kuruma göre belirlenmesi gerektiğinin altını çizdi. Bu yanlış belirlemelerin markanın imaj, satış, itibar gibi öğelerine zarar verebileceğini belirtti.

Halkla ilişkiler çalışmalarını uluslararası boyutta karşılaştıran Durak, en büyük farkın analitik bakış açısı olduğunu ifade etti. Analitik ve rasyonel bakış açısının halkla ilişkiler çalışmalarında somut sonuçlara daha hızlı varılmasını sağladığını belirtti.             Bir halkla ilişkiler uzmanında bulunması gereken niteliklerden söz eden ve her halkla ilişkiler uzmanının sosyal olması gerektiğini belirten Durak, “Kendini ifade edebilmek ve iletişim kurabilmek çok önemlidir. Fakat en önemlisi bunun için niyetli olmaktır.” dedi. Halkla ilişkiler uzmanları için ikinci bir dil öğrenmenin önemini vurgularken bir yandan da ana dile iyi hâkim olmaları gerektiğine dikkat çekti. Halkla ilişkiler uzmanlarının en temel niteliğinin yazılı ve sözlü bir şekilde kurumu temsil etmek olduğunu dile getiren Serap Durak, “Eğer biz dilimizi iyi kullanamıyor ve doğru kelimeler seçemiyorsak danışmanlık yaptığımız kurumu da doğru bir şekilde ifade edemeyiz.” ifadesinde bulundu.

Etkinliğe buraya tıklayarak erişilebilmektedir.


1.jpg

güncelleme: 13.12.2023 10:48