Ders Planı / ÇOCUK EDEBİYATI VE MEDYA

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 3.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. AKSEL KAHRAMAN
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Dünyada ve Türkiye'deki çocuk edebiyatını tanıtmak, meslekteki önemini kavratmak, Türkçe anadil etkinliklerini doğru planlanıp uygulanmasını sağlamak. Basılı yayınların yanı sıra görsel yayınları da eğitimde doğru kullanabilmek.
Dersin İçeriği Dünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi. Çocukluk evresinde, nitelikli çocuk kitapları ile tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarının işlevi. Basılı ve görsel çocuk yayınlarında bulunması gereken özellikler (tasarım, içerik, eğitsel). Bu özelliklerin çocuk edebiyatında Türk ve dünya klasiklerinden seçilen örnekler üzerinde incelenmesi. Niteliksiz yayınların çocuğun gelişimine olan olumsuz etkileri. Çocuk kitaplarının yaş gruplarına uygunluğu ve çocuk kitap ilişkisi. Çocuk edebiyatı türleri ( şiir, destan, masal, öykü, roman, tekerleme, bilmece v.b) özellikleri ve çocuğun gelişimine olan katkıları. Okulöncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanmasında, uygulanmasında temel ilkeler ve dikkat edilecek noktalar. Türkçe dil etkinlikleri sırasında kullanılacak araç-gereç özellikleri. Etkinliğin uygulanmasında kullanılan yöntem ve teknikler.

Haftalık Ders Konuları

1Çocuk edebiyatının tanımı, amacı, önemi, kapsamı, Dünyada gelişimi ve tarihçesi
2Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişimi
3Okul öncesi dönemde çocuk-kitap ilişkisi -0-3 yaş kitapları ve özellikleri -3-7 yaş kitapları ve özellikleri
4Okul öncesi dönemde basılı çocukyayınlarında bulunması gereken temel özellikler -Biçimsel özellikler (şekil,boy,ciltleme,kapak,kağıt,sayfa düzeni, harfler ve punto, oyuncak ve mukavva kitaplar, konuşan kitaplar)
5Resimlendirilme özellikleri (renk, çizgi, şekil, alan ve kompozisyon, stil, ayrıntı, oran, resimlendirme teknikleri, geleneksel resimler, resmin işlevi, resim-metin ilişkisi) -İçerik özellikleri (konu, tema, karakterler, üslup ve dil, ortam, plan)
6Okul öncesi dönemde görsel çocukyayınlarında bulunması gereken temel özellikler Okul öncesi çocuklar için hazırlanan basılı ve görsel yayınların değerlendirilmesi
7Kitapların çocuğun gelişimindeki yeri ve çocuklar için kitap seçimi Çocukların ve ailelerin çocuk yayınlarını kullanmalarına rehberlik etmek -Bilişsel gelişime etkisi -Sanatsal gelişime etkisi -Sosyal ve ahlaki gelişime etkisi -Dil gelişimine etkisi -Kişilik gelişimine etkisi
8Okul öncesi çocuk kitaplarının türleri -Tekerleme ve şiir kitapları -Sayı kitapları -Kavram kitapları -Yazısız kitaplar -Okumaya başlama kitapları -Alfabe kitapları -Resimli öykü kitapları
9Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri I -ninni -mani -tekerleme -bilmece -şiir
10Ara sınav - Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri II -masal -fabl -okuma parçaları -efsane -destan -gezi yazısı
11Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri III -çocuk gazete ve dergileri -biyografi -anı -kukla -gölge oyunu
12Çocuk edebiyatı türleri ve özellikleri IV -öykü ve roman Okulöncesi çocuklarına hikaye anlatma teknikleri
13Okul öncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri ve bu etkinliklerin planlanıp uygulanmasında dikkat edilecek temel ilkeler
14Türkçe dil etkinliklerinde kullanılacak araç-gereç özellikleri Çocuk edebiyatı ve drama ilişkisi -Çocuk edebiyatında dramatizasyon Çocuk edebiyatı ve çocuklara yönelik medya yayınlarından örnek arşiv oluşturmak

Kaynaklar

1-Çocuk Edebiyatı, Havise Çakmak Güleç
2-Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ana Dil Etkinlikleri, Ayten Öztürk
3-Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat ve Kitap, Gülseren Tür, Ayşe Turla
4-Çocuk Edebiyatı Yıllığı, Haz. Mustafa Ruhi Şirin
5-Çocuk Edebiyatı, Ferhan Oğuzkan
6-Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız, Enver Naci Gökşen
7-Çağdaş Çocuk Yazını, Selahattin Doludizgin
8-İletişim Odaklı Türkçe Derslerinde Çocuk Kitapları, Selahattin Doludizgin
9-Çocuk Edebiyatı, Alemdar Yalçın, Gıyasettin Aytaş
10-Çocuk Edebiyatı, Öner Ciravoğlu
11-Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış, Mustafa Ruhi Şirin
12- Çocuk Edebiyatı, Mustafa Ruhi Şirin