Ders Planı / MEDYA OKUR YAZARLIĞI

Ders Bilgileri

Dersin Kredisi 2.0
Dersin AKTS Kredisi 2.0
Dersin Öğretim Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Önlisans , TYYÇ: 5. Düzey , EQF-LLL: 5. Düzey , QF-EHEA:Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan Eğitim
Ders zorunlu veya opsiyonel iş deneyimi gerektiriyor mu ? Z
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Yardımcıları

Amaç ve İçerik

Dersin Amacı Medya Okuryazarlığı Dersinin amacı, medya karşısında etkiye en açık, en hassas grubu oluşturan çocukların, medya kurumunun yapısını, işleyişini, kurgulanmış içeriğin bilinçli bir şekilde değerlendirilmesini ve eleştirel olarak izlemesini özetle, medya ile ilgili doğru soruları sorup doğru yanıtları bulabilmesini sağlamaktır. Diğer bir ifadeyle Medya Okuryazarlığı dersi, medyayı doğru okuyan, yaşadığı çevreye duyarlı, ülkesinin sorunlarını bilen medya mesajlarını akıl süzgecinden geçirebilen bireyler yetiştirilmesini amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Medya okuryazarlığı dersi; İletişime Giriş (İletişim, iletişimin süreci ve öğeleri, iletişim türleri), Kitle İletişimi (Kitle iletişimi, kitle iletişim araçları, iletişim ve kitle iletişim arasındaki ilişki, Medya (Medya, medyanın başlıca işlevleri, medyanın ekonomik boyutu, medya ve etik, medya okuryazarlığı kavramı, amacı ve önemi),Televizyon (Etkili bir kitle iletişim aracı olarak televizyon, Türkiye’de televizyon yayıncılığı, televizyon program türleri), Aile, Çocuk ve Televizyon (Televizyon izleme alışkanlıkları, televizyonun olumsuz etkileri, televizyon program analizleri, uyarıcı simgeler), Radyo (Bir kitle iletişim aracı olarak radyo, radyonun olumsuz etkileri, radyo program türleri, radyo program analizleri), Gazete ve Dergi (Gazete ile ilgili temel kavramlar, gazetede haber ve fotoğrafın önemi ve karşılaştırılması, gazete hazırlama uygulaması, dergi türleri ve işlevleri), İnternet (İnternetin özellikleri ve işlevleri, internet kullanımında dikkat edilmesi gereken hususlar) konu başlıklarından oluşacak.

Haftalık Ders Konuları

1İletişim ve kitle iletişiminin işlevlerinin tartışılması, kitle ve hedef kitle kavramlarının özellikleri
2Okuryazarlık kavramı kapsamında medya okuryazarlığının tanımı, dünyada medya okuryazarlığı hareketine yönelik ilk girişimler
3Medya okuryazarlığının amaç ve hedefleri
4Televizyonun çocuk üzerindeki etkileri, zararlı etkilerden korunma yolları sı
5Televizyon bağımlılığı ve bağımlılık konusunda alınan önlemler, RTÜK, STK'ların çalışmaları
6Yeni medya geleneksel medya ayrımı, sayısal okuryazarlık Yüklü Dosya Bulunmamaktadır
7İnternet bağımlılığı, yeni medyanın gençler üzerindeki olumsuz etkileri internet ve sosyal medyanın yararları
8Dünyada medya okuryazarlığı dersi, örnek uygulamaların incelenmesi
9Türkiye'de medya okuryazarlığı, MEB-RTÜK tarafından hazırlanan ders programı, örnek uygulamaların tartışılması
10Medya okuryazarlığı dersi sınıf içi etkinlik ve uygulamaların tartışılması, özgün ders içeriklerinin hazırlanması konusunda öneriler (gazete dergi örneğinde)
1111 Medya okuryazarlığı dersi uygulama örnekleri ve çözümlemeler (reklam bağlamında, kadının ve çocuğun temsili, bilinçli tüketim, obezite konularının tartışılması)
12Medya okuryazarlığı hareketinin Türkiye'deki sonuçlarının değerlendirilmesi
13Medya okuryazarlığında "7 Büyük Tartışma" (Renée Hobbs)
14Günümüzde medyanın örgütsel ve ekonomik yapısı bağlamında medya okuryazarlığı hareketine ilişkin gelecek betimlemesi, senaryolar, yaratacı uygulama örneklerinin tartışılma

Kaynaklar

Nurçay,Şimşek, Cinman Melda (ed.). Medya Okuryazarlığı.İstanbul: Kalemus, 2007.
Binark, Mutlu, Gelcel Bek, Mine. Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar. İstanbul: Kalkedeon, 2007.