Lesson plan / PERFORMING ARTS

Lesson Information

Course Credit 2.0
Course ECTS Credit 4.0
Teaching Language of Instruction Türkçe
Level of Course Bachelor's Degree, TYYÇ: Level 6, EQF-LLL: Level 6, QF-EHEA: First Cycle
Type of Course Programme Elective
Mode of Delivery Face-to-face
Does the course require compulsory or optional work experience? S
Course Coordinator
Instructor (s)
Course Assistant

Purpose and Content

The aim of the course Analysis of performing arts genres from historical, social and aesthetic perspectives.
Course Content Performance theory; performance art; performance art's influence on the disciplines of dance and theater; some examples.

Weekly Course Subjects

1Meeting with the students and sharing of the course plan
2Performative arts /acts - basic terms - I
3Performative arts / acts - basic terms - II
4The world of ballet and performance: Jerome Bel: “Veronique Dosineau”, “Cédric Andrieux”
5Performance in the axis of west-east: Jerome Bel: "Pitchet Klunchun and Myself”
6Lecture-performance: Xavier Le Roy: "Product of Circumstances"
7New trends in the stage...
8Preparation for the mid-term exam
9Mid-term exam
10Theater, text and performance
11“Performance” from a larger perspective: Richard Schechner's theory of performance - I
12Richard Schechner's theory of performance - II
13"Public" life, participatory art and the art of performance
14Overview and discussion

Resources

1. André Lepecki, “Kavram ve Varlık”, Alexandra Carter (ed.) Dans Tarihini Yeniden Düşünmek (çeviri kitap) bgst Yayınları, Dans/Kuram, 2010.


2. Susan Au, Ballet and Modern Dance kitabı özeti (derl. Berna Kurt, Gizem Aksu, Artunç Yavuz, Semih Togay, 2009): http://www.bgst.org/dans-tarihi/bale-ve-modern-dans


3. Gurur Ertem, Şebnem Selışık Aksan (ed.) Yirminci Yüzyılda Dans Sanatı, Kuram ve Pratik, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2009.


4. Zeynep Günsür, “Postmodern Dönem, Modern Dans”, gist, sf. 74-81.


5. Özen Yula, “Performans Nedir, Ne Değildir?”, Milliyet Sanat, sf. 15-18.


6. Semih Fırıncıoğlu, “Performans”, http://firinci.wordpress.com/02-performans/.


7. André Lepecki, Dansı Tüketmek: Performans ve Hareketin Siyaseti, Gurur Ertem (ed.), Bimeras Yayınları, 2010.


8. Beliz Güçbilmez, “Tiyatro/Metin/Performans”, Özdemir Nutku'ya Armağan Kitabı, Dokuz Eylül Üniversitesi Sahne Sanatları Bölümü Yayınları, 2012.


9. Pınar Gümüş, Sezin Gündoğan, “Richard Schechner ve Performans Kuramı”, Mimesis Tiyatro / Çeviri-Araştırma Dergisi, s: 17, Haziran 2010, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: 15-26.


10. Duygu Dalyanoğlu, “Richard Schechner ve Çevresel Tiyatro”, Mimesis Tiyatro / Çeviri-Araştırma Dergisi, s: 16, Kasım 2009, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi: http://mimesis-dergi.org/mimesis-dergi-kitap/mimesis-16/richard-schechner-ve-cevresel-tiyatro/.

11. Ahu Antmen, “Sanatçının Bedeni: Performans”, Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık / Sanat Kitapları: 01. 2008, 4. baskı: 219-238.


12. Işıl Eğrikavuk, Radikal gazetesindeki köşe yazıları: http://www.radikal.com.tr/index/isil_egrikavuk


13. Ekin Tokel, “Yaklaşım Olarak Performans”, http://idansblog.org/2012/10/04/performans/


14. Bilge Serdar, “Performans Kuramı Üzerine Anlaşılana Dair”, http://idansblog.org/2012/10/04/performans-kurami-uzerine-anlasilana-dair-2/.


15. Zeynep Günsür, “Postmodern Dönem, Modern Dans”, GİST-6 Aylık Çağdaş Gösteri Sanatları Dergisi, sayı: 1; Ocak-Haziran 2008, sf: 74-81.