Lesson plan / SOCIOLOGY AND ART

Lesson Information

Course Credit 2.0
Course ECTS Credit 4.0
Teaching Language of Instruction Türkçe
Level of Course Bachelor's Degree, TYYÇ: Level 6, EQF-LLL: Level 6, QF-EHEA: First Cycle
Type of Course Faculty Elective
Mode of Delivery Face-to-face
Does the course require compulsory or optional work experience? F
Course Coordinator
Instructor (s)
Course Assistant

Purpose and Content

The aim of the course Giving background knowledge to enable the analysis of artistic practices from historical, social and aesthetic perspectives.
Course Content Analysis of art, society and power relations in the light of some examples from Turkey and abroad.

Weekly Course Subjects

1Meeting with the students and the introduction of the course plan
2Art, Society and Political Power
3Art of the “People” vs. Art at the Patronage of the Churchs and Courts
4Art of the Monarchies (Art Academies and Professionalism)
5Art of the “Nation”
6Invention of the Artistic Traditions
7Overview Before Mid-term
8Mid-term
9Popular Art
10Art “Alla Turca”: Both Western and "National"
11Art from a Feminist Perspective
12Audience Dramaturgies-I: Epic Theatre
13Audience Dramaturgies-II: Performance Art, Impro, Relational Aesthetics
14Overview

Resources

-Arzu Öztürkmen, “Zamanı Eylemek, Eğlenmek: Cumhuriyet Dönemi Eğlence Biçimlerini Yeniden Düşünmek” (75 Yılda Değişen Yaşam, Değişen İnsan/Cumhuriyet Modaları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999): 179-191.

-Necdet Hasgül, “Cumhuriyet Dönemi Müzik Politikaları” (Folklora Doğru Dans-Müzik-Kültür Çeviri ve Araştırma Dergisi, s. 62, 1996): 27-48.

-Murat Meriç, “Neler Dinledik, Nelerle Coştuk?” (75 Yılda Değişen Yaşam, Değişen İnsan/Cumhuriyet Modaları, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1999): 193-207.

-Umut Bekcan, “Bir Soğuk Savaş Ürünü Olarak Eurovision Şarkı Yarışması”, 23 Mayıs 2012, Birikim, http://www.birikimdergisi.com/birikim/makale.aspx?mid=849 (erişim: Haziran 2012)

-Meral Özbek, “Arabesk Kültür: Bir Modernleşme ve Popüler Kültür Örneği”: Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik, S. Bozdogan; R. Kasaba (ed.), Tarih Vakfi Yayinları, Istanbul, 1998: 168-187.

-Arzu Öztürkmen, “Türk Usulü Modern Dans, Cumhuriyetin İlk Yıllarında Osmanlı Dansının Dönüşümü”(Yirminci Yüzyılda Dans Sanatı: Kuram ve Pratik, yay. haz. Şebnem Selışık Aksan, Gurur Ertem, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2007): 286-303.

-Arzu Öztürkmen, “Selma Selim Sırrı ve Bedii Rakslar: Modern Bir Dans Türünün Anlamı Üzerine Düşünceler” (Toplumsal Tarih, s. 39, 1997): 23-26.

-Zeynep Günsür, İlk Yirmi Yılında Ankara Devlet Balesi (1961-1980)”, (TEB) Oyun Dergisi, s: 7, (Nisan-Mayıs 2008), sf. 70-73.

- Sevda Şener, “Siyasal Amaçlı Tiyatro Düşüncesi”, Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Yay. 7. baskı, 255-296.

- Ahu Antmen, “Sanatçının Bedeni: Performans”, Sanatçılardan Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık / Sanat Kitapları: 01. 2008, 4. baskı: 219-238.

-Sanjoy Roy, “Adım Adım Dans Rehberi: Pina Bausch”, http://mimesis-dergi.org/2013/08/adim-adim-dans-rehberi-pina-bauschtanztheater-wuppertal/

-İlker Yasin Keskin, “Molière Tiyatrosu ve 14. Louis – Molière İlişkisi”, Mimesis Tiyatro / Çeviri-Araştırma Dergisi, s: 17, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, Haziran 2010, sf. 267-283.